Motorola Semiconductor Products Sector (SPS) samlar ihop sina olika produktlinjer och vill i fortsättningen vara en tillverkare med ett enhetligt sortiment. I fortsättningen vill företaget vara IP-leverantör.
Tidningen Electronic Engineering Times skriver i sitt nummer 970 om hur en del av halvledartillverkaren Motorola, Semiconductor Products Sector, haft många olika produktlinjer och olika marknadsstrategier. Men nu är det dags att samla alla dessa under ett paraply och använda en uniform marknadsföring.
- Vi ser på vad vi erbjuder som en slags legoverksamhet, förklarar SPS högste chef Hector Ruiz för tidningen.
Ruiz menar att Motorola kan leverera fler IP-block än någon annan tillverkare.
Ny riktning
Att företaget nu väljer att konsolidera sina krafter är en signal att företaget är på väg i en ny riktning.
Visserligen lyckades SPS dra in 7,9 miljoner dollar förra året, men utan något egentligt fokus att visa upp, skriver Electronic Engineering Times. Hur farlig bristen på fokus hade kunnat vara visade sig tidigare i år då företaget talade mot att de tänkte bromsa den direkta försäljningen av DRAM och framtiden för Motorolas flaggskepp, PowerPC-processorn, verkade hotad. Och när konkurrenterna visade framfötterna via kompetens inom det mesta, från CPU-kärnor till analoga byggblock, kämpade Motorola emot inkompatibla processer och metoder inom företagets många produktgrupper.
Motorola kommer i fortsättningen att fokusera på marknader, inte på speciella produkter
- Det handlar om att vara starka på åtta eller 32 bitars processorer, sade Ruiz. Det handlar om att använda dem på rätt marknader.