Att kunna schemalägga sitt innovationsarbete, och alstra framgångsrika produktidéer systematiskt - det är en dröm för många teknikföretag. Och metoderna som gör anspråk på att vara lösningen sprider sig snabbt.- Vi får fram dubbelt så många bra lösningar på samma tid genom att använda strukturerade metoder, säger Kurt Rapp på Electrolux.
- Jag handleder konstruktörsgenomgångar och då använder vi alla de här trebokstavsförkortningarna, säger han och syftar skämtsamt på floran av metoder som används för att stötta alstringen eller uppfångningen av idéer.
Han tycker i praktiken att det är viktigare att man använder ett verktyg än vilket man använder. Syftet är att ge mötet en struktur, för att idéerna ska leda arbetet framåt.
- Det viktigaste är att mötet kan styras av någon, och du kan inte styra det om du inte har något att styra det med. Ett vanligt årsmöte har ju sitt verktyg - dagordningen.
Sex tänkarhattarEn metod som är populär nu kallas Sex tänkarhattar. När ett företag ska utveckla något nytt - vare sig det är en ny produkt, en produktgeneration, en tjänst eller en arbetsmetod - så sätter man sig i en projektgrupp. Deltagarna tänker sig att de bär hattar med en av sex färger. Med några minuters mellanrum byter alla hattar. Med gul hatt får man bara se fördelar med idéerna, med svart får man bara ifrågasätta och så vidare. Den med blå hatt driver mötet framåt.
- Den går ganska bra i folkparkerna nu, säger Kurt Rapp på Electrolux och antyder att det brukar gå tydliga modevågor genom området.
Bland många av de konstruktörer som sprutat ur sig mest idéer genom åren tycker sig Kurt Rapp ha märkt attityden att innovativt arbete inte kan systematiseras i form av workshops.
- De hävdar hela tiden att det kommer när de ligger i badkaret och så. De kanske har hela strukturerna i huvudet. Men när man kommer ner på en nivå där allt ska kunna överföras blir de lite frustrerade. De kanske känner sig avslöjade. Men det är så få produkter vi kan ta fram idag som är någon one-man show. Ett nitiskt gäng av normalbegåvade personer gör ett bättre jobb.
Ytterst handlar verktygen inte om kreativiteten - den finns överallt - utan om förmågan att förmedla sina idéer, tror Kurt Rapp.
- Det kan vi bara göra antingen genom att sitta och prata med varandra så länge att vi är säkra på att vi har förstått varandra, eller genom att vi tvingar varandra att formulera oss på ett visst sätt.
Frontec "flyger"Konsultjätten Frontec har goda erfarenheter av vad det kallar för flygningar. Under tre dagar träffas företrädare för de berörda delarna av Frontec respektive kundföretaget på en avskild plats. Deltagarna har fasta roller, exempelvis koordinatorn som bestämmer dagordningen. Håkan Dahlbom leder Frontecs mikroelektronikavdelning där ungefär 55 personer arbetar.
- Man löser inte alla problem på tre dagar, men annars är det väldigt svårt att samla in den kompetens som finns. Här jobbar man med alla kort på bordet i en grupp som har förtroende hos ledningen, säger han.
- Det har en enorm förankrande effekt. Man kommer ut från mötet och har en handlingsplan: "så här gör vi". På ett sätt blir deltagarna sin egen gisslan när de själva har bestämt vad som ska göras så att nåt verkligen händer.
Alexander Kristofersson