Uppfattningarna om säkerheten hos Li-jonbatterierna skiljer sig åt. Flera elektroniktillverkare anser att de är helt säkra. Per Selånger, batterikonsult på Catella pekar däremot på de inneboende riskerna hos tekniken.
Elektronikbranschen har haft problem med de energitäta och uppladdningsbara Li- jon-batterierna. Tekniken är intressant, den kan exempelvis ge en mobiltelefon 4-7 timmars samtalstid på en laddning. Å andra sidan är tveksamheterna när det gäller säkerheten ännu inte helt undanröjda. En brand i Japan nyligen har också gjort att det är ont om Li-jon batterier.
Åtminstone två företag, Apple och Panasonic, har tillfälligt avslutat sin satsning på Li-jonbatteriet. För Apples del är det säkerhetsaspekter som ligger bakom. I två fall började Apples portföljdatorer med Li-jonbatterier att brinna, därför drog företaget tillbaka dem.
- Mer riskbenägna
Per Selånger är teknisk chef på batteriforskningsföretaget Catella Generics. Han menar att Li-jon är mer riskbenägna än NiCd och NiMH.
- Det mest riskabla, överladdningen, har mobiltelefontillverkarna skyddat sig mot genom att aktivera processorn i telefonen. Identifieras ett fel stängs telefonen av. Dessutom finns en krets i batteriet som kontrollerar laddningsskyddet.
- När en laddare blir oreglerad och tillåter spänningen att stiga över det man tänkt sig och skyddskretsen inte håller måttet - då börjar det brinna, säger Per Selånger.
Tiden från det att ett fel uppträder till brand kan vara "ganska många minuter". Ett tecken på att något är på gång är om telefonen känns varm.
- Många Li-jon-batterier innehåller vätskeelektrolyt i form av organiska lösningsmedel. Och dessa brinner som bekant bra.
Selånger menar att ett grundkrav för användning av Li-jon-batterier är extra försiktighet.
- Det finns två aspekter på säkerheten, påpekar han. Dels den personliga och dels att lansering av en produkt med hög felfrekvens kan skada företagen.
- Kontrollen av kretsarna måste vara enorm - de ska vara lika säkra som järnspett.
Är leverantörerna av mobiltelefoner med Li-jon-batterier vårdslösa? Tar de onödiga risker?
- Jag tror ingen är oseriös på den här punkten, säger Per Selånger. Det är svårt att uttala sig om kompetensen, eftersom jag inte känner till den frågan.
Ericsson hör till de tillverkare som inte använder Li-jon.
- Batterierna är dyra, livslängden är inte imponerande och säkerheten måste vara ställd utom allt tvivel. Litium har haft problem och är känsligt för laddning, sammanfattar Per Körner, produktchef på Ericsson Radio Systems.
HÄNGSLEN OCH LIVREMHos Ericsson testar man de flesta nya batteriteknologier. Körner bekräftar att Ericsson även tittar på olika typer av litium-batterier.
På Siemens, Motorola och Panasonic anser man att tekniken är helt säker.
25 procent av Siemens. mobiltelefoner är utrustade med Li-jon-batterier. Siemens anser att konstruktionen av Li-jon-batteriet är genomförd "med hängslen och livrem".
De litiumjonbatterier som används i Siemens mobiltelefoner är tillförlitliga och säkra, hävdar Roland Storm, informationschef på företaget och hänvisar till den elektronikenhet i batteriet som skyddar mot överladdning och överhettning.
Motorola ser inte heller någon säkerhetsrisk med Li-jon-batterier?
- Om vi väljer den här tekniken är vi naturligtvis tvärsäkra på att det inte finns några risker, säger Klas Lindberg, produktchef på Motorola.
Hos Panasonic säger produktchef Mikael Höstman att företaget har gått över från Li-jon till NiMH-batterier i samband med leveransproblemen efter branden i Japan i höstas.
- Vi hade inga problem med Li-jon, säger Höstman. Prestanda var bra, men batteriet blev för dyrt - mer än dubbel så dyrt som NiMH.
CHRISTIAN WIGARDT