- Mitt system kan rädda 100 liv om året och förhindra att 2 500 människor skadas, säger Fred Goldberg.
- I pengar räknat kan samhället spara 5-10 miljarder om året.
Hans grundidé är att kombinera körkort och tändningsnyckel i ett smart kort. Då går det effektivt att förhindra all olovlig körning. Utan behörigt körkort startar helt enkelt inte motorn.
Bangemanns kort ligger klart
Nu är han som en av två svenskar bland de 20 finalisterna i den av EU organiserade tävlingen Information Technology European Awards, som i år avgörs för första gången. EUs högste IT-ansvarige Martin Bangemann ska dela ut de tre förstapriserna den 29:e november, och Fred Goldberg är väl förberedd.
- Jag har redan gjort ett körkort åt Bangemann. Vinner jag så får han det på en gång, säger han.
GM, Saab och Volvo
En av Fred Goldbergs styrkor är hans förmåga att entusiasmera rätt människor. Hittills har hans planer fått stöd av såväl General Motors som Saab, Volvo och Vägverket.
Fred Goldberg är fullt medveten om att hans vision kräver ett antal lagändringar och en lång politisk process för att bli verklighet. Men han räds inte det arbetet. Han har demonstrerat sin utrustning för politiker och industrimän i USA, Kanada och Australien.
- Snart ska jag träffa Ines Uusmann, kommunikationsministern. Titta här, hon har nämnt mitt körkort i en debattartikel i Aftonbladet, säger han stolt.
Det går inte att ta miste på entusiasmen när Fred Goldberg berättar om sina tankar. Men bakom ligger en djupt tragisk olycka. Hans dotter Kitte omkom när hon blev påkörd av en rattfyllerist som nyligen blivit av med körkortet. För att hedra dottern har projektet fått namnet Kittelock.
Från början sökte Fred Goldberg pengar från Nutek till utvecklingen. Där blev det dock nobben. I stället trädde Vägverket in som finansiär, vilket på sitt sätt faktiskt var bättre, trots att projektet försenades några månader.
- Med Vägverket i ryggen var det lättare att komma till tals med rätt personer på Volvo och Saab.
Det var inte första gången Fred Goldberg fått nobben av Nutek. Men han har inte gett upp hoppet om stöd därifrån. Efter de första framgångarna med Kittelock lämnade han in en ny ansökan den 1 mars. Ännu har han dock inte fått något besked.
- Man undrar hur länge Sverige kan hålla världsklass inom teknik när man måste vänta över ett halvår på besked från Nutek, säger han.
Gasutvinning och svetsfogar
Det elektroniska körkortet är långt ifrån Fred Goldbergs första stora projekt. Han har hunnit med en hel del, från gasutvinning på Spetsbergen till pumpkraftverk i New York.
- Några av projekten har nog varit rätt vansinniga. Ändå har jag i flera fall faktiskt nått bra resultat.
- Men rik har jag inte blivit.
På 1970-talet utvecklade han en svetsfogföljare och övertalade företaget Permascand att investera i en högeffektlaser för titansvetsning.
Ingen hade räknat med att den investeringen skulle bära frukt förrän flera år senare. Men redan andra året gick man med vinst. Idag omsätter företaget runt 25 miljoner kronor på laserverksamheten, och anses ledande i sin nisch.
- Jag brukar säga att om man kan räkna hem hälften av en investering i helt ny teknik så är den förmodligen lönsam. Tyvärr resonerar inte många banker och ekonomdirektörer på det viset, säger han.
Alkohol och Minicall
Numera går större delen av hans tid åt till det elektroniska körkortet. Redan från början fanns tanken att den som dömts för rattfylleri men fått tillbaka körkortet skulle tvingas göra ett alkotest innan bilen startar.
Kortet låser också upp dörrarna med hjälp av en mikrovågssignal. Att dessutom se till så att stolar och backspeglar ställs in efter kortinnehavarens önskemål är rent tekniskt inget större problem.
Under resans gång har ett antal nya idéer dykt upp, och idag ingår elektronisk färdskrivare och koppling till Minicallsystemet i planerna. Med en kod skickad över Minicall kan polisen helt enkelt stänga av tändningen för den som kör för fort, och slipper livsfarliga biljakter.
En annan idé är att lagra medicinsk information om allergier eller önskemål om organdonation. Även fingeravtryck kan läggas in.
Kortet lagrar också information om vem som sist körde bilen. Fred Goldberg är upprörd över dagens rättsordning där två personer kan överbevisas om att ha varit i en bil vid ett olyckstillfälle, men komma undan straff genom att säga att det var den andre som körde.
- Det blir omöjligt med det här systemet, säger han.
Att bilen dessutom blir omöjlig att stjäla är en positiv bieffekt. Eftersom varken tändsystem eller bränslepump fungerar om inte ett behörigt kort används så kan en tjuv aldrig få igång bilen.
- Det var faktiskt någon stackare som försökte stjäla min för en tid sedan. Synd att man inte satt i bilen bakom med en kamera då, skrattar Fred Goldberg.
Adam Edström
Smart kort med 64 kbit minne
Fred Goldbergs smarta körkort bygger på ett så kallat RFID-kort eller ett kort av typen CP8. Det är i kreditkortsformat och inuti sitter en processor och flera olika typer av minnen, totalt 64 kbit. Avläsningsenheten har kopplingar till såväl I2C-bussen som CAN-bussen - system som kommer att användas i många bilmodeller framöver. I utvecklingsarbetet återstår köldtester och EMC-tester.
Totalt tror Fred Goldberg att systemet kostar någon tusenlapp per bil, en summa han räknar med ska gå att få igen på billigare försäkringar. Ett nytt kort kostar ungefär 100 kronor.