Metoden kallas multipel dubbelkorttidsintegrering och innebär att laserpulser av låg energi i nära-IR-området sänds genom bilens passagerarutrymme. En CMOS-baserad bildomvandlare detekterar det reflekterade ljuset, som sedan behandlas av en bildomvandlingskrets. Tusen punkter mäts inom en tusendels sekund med en noggrannhet på en centimeter. Därefter skapas en tredimensionell bild.
För att vara användbart i bilar måste ett system av detta slag vara extremt snabbt. Den tid det tar för systemet att uppdatera data om passagerarnas positioner måste vara så nära realtid som möjligt. Dessutom får det inte störa varken förare eller passagerare i bilen. Enligt Siemens uppfyller det nyutvecklade systemet dessa krav. Genom att alltid veta exakt var personer i bilen befinner sig kan ett intelligent säkerhetssystem se till att exempelvis kuddar utnyttjas rätt vid krockar. Siemens räknar med att tekniken ska tas i kommersiellt bruk om cirka fem år.
Gittan Cedervall