Visteon vill därmed säkra en stark position på världsmarknaden för telematik, som väntas öka till att vara värd närmare 47 miljarder dollar om tio år.
Konkurrensen är knivskarp, Ericsson har under våren börjat samarbeta med amerikanska Delphi Automotive Systems för att utrusta bilarna med mobilt Internet. Ericsson har också bildat ett bolag kallat Wireless Car tillsammans med Volvo och Telia för att utveckla mobila tjänster för fordonsindustrin.
Visteon har de flesta av världens ledande biltillverkare som kunder. Största kunden är fortfarande Fordkoncernen, som inkluderar bilmärken som Volvo, Mazda, Aston Martin, Jaguar och Land Rover. Ford räknar med att praktiskt taget alla deras bilar och lastbilar ska vara utrustade med telematik i slutet av 2004.
General Motors är dock också en stor kund och därmed bilmärken som Saab, Chevrolet, Cadillac, Opel och Vauxhall. Japanska Nissan och Honda hör också till Visteons kunder.
Dessutom har Visteon utsetts som huvudleverantör till Wingcast, det oberoende telematikföretag som Ford och Qualcomm nyligen startade.
För utveckling av fordonssystem kommer Visteon att samarbeta med bland andra Bang & Olufsen, Sirius Satellite Radio, Samsung Electronics, Microsoft, Intel och Lernout & Hauspie.
Gittan Cedervall