Telia är först i världen med denna lösning och har tillsammans med Nortel sökt patent på den, och dessutom föreslagit att Golden Gate skall bli en ny Internetstandard.
Helt nya integrerade tjänster blir möjliga. Ett exempel: ett enda samtal räcker för att Internetsystemet ska ringa upp en persons alla telefonnummer i GSM, jobbtelefonen och IP-telefonen i bredbandsnätet för att nå fram.
Samtrafiken och integrationen öppnar även vägen för en gradvis övergång till IP-telefoni, menar experterna. Abonnenterna kan välja om de vill ha den nya tekniken.
- Vi kan leverera en kommersiell produkt första halvåret 2001. Vi diskuterar med Telia om hur vi går vidare, vi siktar på att gemensamt marknadsföra produkten, säger Jan-Erik Jansson i Nortel Networks som arbetar med projektet.
- Det är ett enormt intresse. Operatörer från olika länder i Europa och USA vill köpa produkten rätt upp och ned, säger Jansson.
Telia har ännu inte beslutat hur den nya tekniken skall införas, anger Ingemar Jonsson, chef för Telia Network Solutions, förr kallat nätdivisionen.
- I någon form kommer vi att satsa på detta. Jag ser inget bättre alternativ, säger Ingemar Jonsson.
Grundbulten med Golden Gate är att tjänsterna frikopplas ifrån accessnätet. Den består av en gateway som tar vilket kommunikationsprotokoll som helst - dit ansluts de olika telenäten, en central Sip-server som hanterar de tjänster abonnenten har tillgång till, samt en tjänsteserver. Tanken är att fristående leverantörer skall kunna utveckla programvara för tjänsteservern.
En mycket viktig fråga gäller just tjänsteutvecklingen. För traditionella telenät kan det ta så mycket som 18 månader att utveckla en ny tjänst. Nortel utvecklade en ny demotjänst för Golden Gate på några veckor baserad på Sip-standarden, anger Jan-Erik Jansson. Telia räknar också med att flera leverantörer utvecklar konkurrerande produkter.
anv_13 anv_13