En lösning på problemet är att öka spänningen i bilens elsystem. Genom att tredubbla spänningsuttaget från 13,8 V till 42 V minskar strömmen i en krets med två tredjedelar. Då kan bilens elsystem försörja högenergikomponenter med traditionella elledningar. Philips spår att migrationen från 13,8 V till 42 V kommer att slå igenom i bilbranschen år 2003.
Företaget lanserar därför en familj med PowerMOS-enheter som klarar 75 V redan nu. Kretsarna gör att konstruktörerna kan hantera 42 V-laster i bilar. Något som även ger fördelar som starkare strålkastarljus och bättre bromsar.
Enheterna bygger på Philips andra generation TrenchMOS-kretsar. De första produkterna inkluderar kretsar med 9 m? respektive 23 m?, båda är kapslade i antingen TO220 eller SOT404. Dessutom kommer kretsar med 26 m? som är kapslade i D-PAK, en mindre ytmonterad kapsel. I likhet med alla Philips Mosfets är enheterna anpassade till bilkvalitetsstandarden Q101.
Torun Bager