Med den utgångspunkten drar företaget igång en långsiktig satsning - över tio till tjugo år - på forskning och utveckling.
Arbetet ska exempelvis utmynna i: en "assistent", som bättre än bilföraren märker om en fotgängare eller cyklist finns eller dyker upp till höger om bilen i det ögonblick föraren svänger höger, en varningsenhet som griper in när bilförarens beteende indikerar oavsiktligt filbyte till följd av trötthet och en elektronisk krockzon som reagerar och bromsar in bilen automatiskt om den kommer nära ett framförvarande fordon och föraren inte själv reagerar.
Airbag för huvudet
Men det är inte bara Daimler-Chrysler, som skruvar upp trafiksäkerhetsambitionerna. Tyska Bosch utvecklar nu ett system, där bältessträckare och en airbag för huvudet utlöses om bilen håller på att volta. Svårigheten är att entydigt fastställa att bilen är på väg att slå runt, att inte säkerhetssystemen utlöses på grund av falskt alarm.
Boschsystemet baserar sig på löpande information om hur mycket bilen vrider sig runt sin egen axel, hur mycket den accelererar i höjd- och sidled. Ett kritiskt läge underkastas en blixtsnabb rimlighetskontroll. Först när den gett klartecken utlöses de skadehindrande funktionerna. Att även ett sådant säkerhetssystem är meningsfullt är uppenbart. Enligt amerikansk statistik beror hälften av alla dödsfall vid singelolyckor på att bilen voltat.
Lars-Gunnar Larsson
Redaktionen