Främsta orsaken att utvecklingen nu läggs i Göteborg är Volvos framgångar med elsystemet till S80 plattformen. Den bygger på can-bussen där en databuss används till flera funktioner. Någon motsvarighet finns inte i övriga Fordkoncernen.
- Inte något system som är av den digniteten, säger Volvo personvagnars tekniske chef Hans Gustavsson.
Hur stor satsningen i Göteborg är vill han inte avslöja. Men under hösten kommer Volvo att behöva anställa ungefär 200 ingenjörer varav merparten elektronikingenjörer.
- Elektroniken är ett viktigt område eftersom mer och mer i bilen styr av elektronik, säger Hans Gustavsson.
Att hitta tillräckligt med elektronikingenjörer i Göteborg kan bli ett problem för Volvo. Hans Gustavsson tycker att det är svårt att hitta tillräckligt med kompetent personal och företaget för redan en dialog med Chalmers tekniska högskola om hur antalet utexaminerade elektronikingenjörer ska kunna ökas.
- Men det kommer inte att vara nödvändigt att sitta i Göteborg för att arbeta med elektronik inom Ford, säger han.
Det viktiga är i stället det nätverk av konstruktörer som byggs upp inom koncernen.
Sedan tidigare har Volvo ett övergripande ansvar inom koncernen för säkerhet. Däremot har de förlorat sin utveckling av bland annat bränsleceller och andra alternativa drivmedel till Ford i USA.
Jonas Ryberg