- Den nya busstandarden ska ge högre överföringshastighet och bättre bandbredd än den gamla PCI-standarden, men ändå använda samma kontrollkommandon. Dagens PCI-program ska inte behöva skrivas om för att stödja Arapahoe, säger PCI-SIGs ordförande Roger Tipley i en artikel på ZD Net.
- Jämfört med PCI 2.2 och PCI-X använder Arapahoe färre trådar som kan överföra data med högre hastighet, och som inte behöver arbeta synkroniserat, säger Roger Tipley vidare.
Hypertransport-tekniken från AMD har tidigare räknats som främsta konkurrenten till Intels Arapahoe som busstandard. AMD, som även är ett av medlemsföretagen i PCI-SIG, tog dock aldrig chansen att föreslå Hypertransport som ny PCI-busstandard. Istället lade även AMD sin röst för Intels bussarkitektur.
Enligt Nathan Brookwood, vd på det amerikanska undersökningsföretaget Insight 64, är Hypertransport och Arapahoe tämligen likvärdiga, men Arapahoe låg helt enkelt bättre till hos PCI-SIG.
PCI-SIG och Intel arbetar med den nya busstandarden tillsammans med Compaq, Dell, IBM och Microsoft. De viktigaste utvecklingsföretagen kommer att få specifikationen för Arapahoe lagom till Intel Developer Forum, Intels utvecklingskonferens som äger rum 27-30 augusti. Arapahoe-specifikationen släpps fri mot slutet av året.
Torun Bager