Grundarna, det vill säga Wirelesscar, Ericsson, Mecel, Saab, Volvo Cars och Volvo Global Trucks, kom fram till att ett sätt skulle kunna vara att bilda en ideell förening. Resultatet blev Telematics Valley där Tomas Gabinus nu är ordförande.
- Det allra viktigaste för föreningen är att etablera regionen som det globala centret för telematik. Vi vet att det finns liknande ansamlingar av företag ute i världen som inte tagit det här steget och vi hoppas vinna konkurrensfördelar gentemot dem, säger Gabinus.
Hittills har 26 företag anslutit sig till föreningen. Inledningsvis ska man arbeta mycket med att skapa kontakter och lära känna varandras verksamheter. Föreningen planerar bland annat ett nyhetsbrev och morgonmöten som kan handla om alltifrån företagspresentationer till orderpresentationer. Den hoppas också på att kontakterna mellan de anställda ska öka via en gemensam nyhetsgrupp på Internet. Tomas Gabinus är inte rädd för att man ska stjäla varandras idéer eller order.
- Idag är alla så oerhört nischade att det i princip är omöjligt att knycka en order ifrån någon. Jag är mer rädd för att den typen av gammaldags tänkande skulle hindra oss från att stödja och dra nytta av varandra. Därför är det också det visade intresset som är det viktiga för att man ska få vara med, säger han.
Telematiken sammanför trådlös kommunikation, positioneringsteknik och fordonsindustri. Men nedgången i såväl IT-branschen som i bilförsäljningen ser Tomas Gabinus som en fördel för telematiken.
- Biltillverkarna måste helt enkelt hitta på något nu. Vare sig det är telematik eller något annat med potential att ge dem konkurrensfördelar, säger han.
Idag är inte trådlösa tjänster särskilt stort. Men telematiken har framtiden för sig. För vanliga personbilar handlar det främst om säkerhet och positionering. Tomas Gabinus berättar om amerikanska studier som visat att man tack vare sådana tjänster kunnat korta svarstiden för ambulanser vid trafikolyckor med tio minuter, vilket kan betyda skillnad mellan liv och död.
Några direkta affärs- eller standardiseringssamarbeten kommer inte Telematics Valley att satsa på.
- I vårt intresse ligger snarare att skapa de möten som gör sådana samarbeten möjliga direkt mellan medlemsföretagen, säger Tomas Gabinus.
Erika Ingvald