- Det är en fråga om effektivt resursutnyttjande, säger Gadi Singer, chef för Intels Enterprise Processors Division.
Vitsen är att denna extra prestanda är förhållandevis billig. Intel tänker sig att Hyperthreading först används i tunna servrar, och så småningom smyger över på arbetsstationer och persondatorer.
Kortdatorer är en given tillämpning. Med Hyperthreading kan de åtminstone teoretiskt dra nytta av multiprocessorfunktioner utan det extra utrymme och den externa temperaturhantering som dubbla processorer innebär.
- över 80 procent av servermarknaden ligger i system med en och två processorer, konstaterar Tom Garrison, marknadsföringschef för IA-32 hos Intel.
En fungerar som två
För operativsystemet behandlas processorn som två processorer. Det blir ett slags multiprocessorsystem på låtsas. Eftersom det i verkligheten inte finns två uppsättningar beräkningsenheter går det inte att få lika hög prestanda som ett verkligt system med två processorer, men genom att processorn spenderar mindre tid med att vänta på data körs programmen snabbare, upp till 30 procent enligt Intel. Hyperthreading kan användas fullt ut av all multitrådad programvara.
- Den största utmaningen är att få tillämpningar att gå över till multitrådat i större utsträckning, säger Paul Otellini, chef för Intel Architecture Group.
Intel kommer att introducera Hyperthreading nästa år i sina Xeon-processorer på Pentium 4-arkitekturen. Produkten har kodnamnet Foster. Under de följande åren kommer den att dyka upp i de flesta av Intels processorfamiljer.
- ökande parallellism kommer att bli det främsta sättet att driva utvecklingen framåt, säger Gadi Singer.
Niklas Dahlin