Ericssons Web Screen hittar inte marknaden. |
Web Screen, som tidigare gick under namnet Screen Phone, lanserades av Ericsson på Cebit-mässan förra året. Enligt de ursprungliga planerna skulle den ha nått kunder i USA redan i januari i år. Men på grund av vissa tekniska problem, bland annat med programvaran, försenades brädan och en ny lansering planerades efter sommaren, nu i samarbete med en eller flera Europeiska teleoperatörer.
- Nu har vi insett att marknaden inte är tillräckligt mogen för en sådan här produkt, säger Maja Sever som är taleskvinna för projektet.
Hon säger att det inte finns några tekniska problem med produkten som stoppar lanseringen utan att skälen är helt och hållet marknadsmässiga.
Samtidigt som surfplattan läggs ned försvinner också företagets Internetradio som också ligger under området hemkommunikation i organisationen. De anställda som arbetat med att ta fram de två produkterna har enligt företaget fått andra uppgifter inom området där bland annat också Ericssons bredbandsmodem ingår.
Roger Saell som är vd för det andra svenska surfplattsprojektet RSC Web pad är fortfarande optimistisk om möjligheterna till försäljning.
- Vi siktar inte längre på konsumentmarknaden som vi gjorde från början. Priset på komponenter har inte gått ner så mycket som vi trodde när vi först startade projektet. Dessutom har inte operatörerna varit villiga att subventionera produkten, säger han.
I stället är det företag som banker, telekom- och logistikföretag som är den nya kundgruppen.
RSCs surfplatta som inte säljs under eget varumärke kostar strax över 10 000 kronor. Också japanska Hitachi har fortsatt tro på marknaden och lanserade förra veckan sin Flora-ie-55mi i Sverige. Precis som Web Screen använder den operativsystemet Linux och har en tryckkänslig skärm. Men precis som RSC siktar Hitachi in sig på företagsmarknaden med sin produkt.
Jonas Ryberg