Förra året såldes WLAN-verksamheterna till National Semiconductor. Och nu är det alltså dags för mobilantennerna. Verksamheten gjorde en förlust på 3 miljoner kronor under tredje kvartalet men ligger enligt Jeff Bork på ett nollresultat i nuläget.
Affären berör cirka 230 av Allgons totalt drygt 900 anställda. Av de 230 jobbar ett femtiotal inom produktutveckling.
Med köpet får Centurion 32 procent av marknaden för mobilantenner och blir därmed störst i världen.
- Vi blir dubbelt så stora som tidigare på antenner för mobila tillämpningar. Och i det här fallet stämmer klyschan om kompletterande verksamheter - Centurion och Allgon har av historiska skäl haft olika huvudkunder och olika tekniska lösningar. Nu blir vi en komplett världsledare på detta område, säger Tom Cochran på Centurion.
Motorola och Ericsson har varit Centurions största kunder, medan Nokia och Samsung varit viktigast för Allgon. Centurion har fokuserat på TDMA och CDMA medan Allgon varit starkare inom GSM.
Det nya bolaget får namnet AMC Centurion AB och ska ledas av Magnus Thamfeldt.
- Vi ska definitivt inte göra företaget mer amerikanskt. Tvärtom - vi kan lära mycket av Allgon säger Tom Cochran och nämner i första hand företagets logistik och supply-chain-hantering.
Centurion har inga planer att flytta någon forskning och utveckling, utan verksamheten ska vara kvar i Åkersberga.
- Vi har frågat kunderna hur de vill ha det, och de har sagt mycket tydligt att affären verkar bra, men att de inte vill att vi ska röra runt för mycket i organisationen, säger Jeff Bork.
Förutom mobilantenner gör Centurion även en stor mängd batterier för mobiländamål. I Europa har man tidigare bara haft en mindre FoU-verksamhet i England.
Adam Edström