Just nu används Bluetooth i bilen bara till att göra mobiltelefonen handsfree.Men det fina med Bluetooth är att funktionaliteten kommer att kunna utökas med rena programuppdateringar. Bluetooth gör därmed bilen kompatibel med framtida elektronik och tjänster.
Mindre paket försvar mot studsar Ett unikt problem för Bluetooth i bilen är att signalen förvrängs av studsar i plåtkupén. Det problemet kan hanteras genom att man dynamiskt minskar stoleken på bluetoothpaketen. Paketen som går sönder blir mindre och det går snabbare att upptäcka dem för omsändning. Strategin ingår i bluetoothstandarden men är inte alltid implementerad. I övrigt ställer Bluetooth i bilen inte tekniken inför några större nya problem. Den senaste generationens bluetoothkretsar klarar de högre kraven på livslängd och vibrations- och temperaturtålighet i kupén. Användning i motorutrymmet skulle ställa högre, idag omöjliga krav, men där behövs ingen Bluetooth. |
Det hände på scenen under elektronikutställningen Convergence i Detroit nyligen, berättar Anthony Murray på brittiska bluetoothkretsbolaget Cambridge Silicon Radio.
Redan nästa år kommer Bluetooth för bilbruk att bli en marknad som omsätter en miljard dollar, spår analyshuset Allies Business Intelligence. Ändå kommer bara var femte ny bil att ha bluetoothutrustning år 2007.
Den första generationen bluetoothbilar kopplar upp passagerarna och deras bilar till mobilnätet.
- Det är populärt, och ett logiskt steg eftersom många mobiltelefoner har Bluetooth, säger Anthony Murray.
Först ut är BMW, Daimlerchrysler och Saab. I Saabs nya modell 9-3 finns redan inbyggd mobiltelefon som tillval. Med Bluetooth och headset får den nu handsfree, inklusive röststyrning. I bilen kan dessutom en bluetoothutrustad bärbar dator eller handdator kopplas upp mot Internet, via GSM-nätet.
BMW och Daimlerchrysler använder Bluetooth till att förlänga den privata mobiltelefonens användargränssnitt. Bluetoothmobiler, upp till fyra stycken, kan använda bilens högtalare, mikrofon, knappsats och display.
Slut på antika dockningsstationer En av de stora fördelarna med Bluetooth är framåtkompatibiliteten.
- När man köper bilen är elektroniken i den sex år gammal. Idag ser man massor av gamla dockningsenheter som inte passar med nya telefoner. I och med Bluetooth kommer man alltid att kunna stoppa in den senaste elektroniken, säger Anthony Murray.
För att kunna använda nya bluetoothprofiler, det vill säga nya tjänster och funktioner, behövs endast uppgraderingar av programvara.
I nästa generation bilbluetooth kommer temat att vara individanpassning, att döma av arbetet inom standardiseringsgruppen SIG (special interest group). Den personliga mobiltelefonen eller handdatorn ska kunna lagra inställningar för backspeglar, säte och favoritradiokanaler.
Bluetooth som gränssnitt i verkstaden är ytterligare profil som är på gång.
I övrigt är kristallkulan suddig. SIG skissar på hur Bluetooth kan integrera konsumentelektronik i bilen. Till exempel en fjärrkontroll till stereon, spelkontroller till barnen i baksätet, eller hörlurar till stereon. En annan tanke är att handdatorn ska kunna prata navigeringsdata med bilens GPS och kanske tanka över en karta för att ta med ut ur bilen.
- Det är inte säkert att alla dessa tillämpningar kommer att implementeras, säger Anthony Murray.
Inte i dörrarna
Idén om att låta Bluetooth ersätta besvärliga sladdar till bildörrar eller under sätet, faller delvis på att man ändå inte kommer undan strömsladdar till dessa platser.
Den delvis konkurrerande radiotekniken 802.11 är inte intressant för bilen just nu. Bluetooth har tillräcklig prestanda för att koppla upp knädatorn mot GSM-nätet. Kanske kommer 3G-näten att ändra bilden.
Dagens Bluetooth i bilen bildar ett separat delsystem. I framtiden kommer alla nät som används i bilen att kopplas samman enligt standarden Amic, se förra numret av Elektroniktidningen.
Där kommer också kommunikationsprotokoll som Firewire, Most, USB och 802.11 att kunna integreras med bilens nuvarande can-buss.
Jan Tångring