Tidsstyrd, eller periodisk, kommunikation innebär att varje nod sänder på en i förhand bestämd tidslucka.
Händelsestyrd, eller sporadisk, kommunikation, innebär att vilken nod som helst kan skicka ett paket när bussen är ledig.
Händelsestyrning ger mindre genomsnittlig fördröjning eftersom noderna slipper vänta in sina tidsluckor. Bussen är flexibel och kan omedelbart anpassa sig direkt till nya trafikmönster.
Men bussen kan vara upptagen när en nod önskar sända. Eller så kan två noder skicka paket exakt samtidigt med kollision och förseningar som följd, och det är inget man vill ha i realtidssystem där punktlighet är en dygd.
CAN-bussen är händelsestyrd, men kan köra tidsstyrt med hjälp av nya tillägg. De nyare protokollen TTP/C och Flexray är dock effektivare eftersom de är konstruerade från grunden för tidstyrning.
Tidsstyrd kommunikation är statisk, cyklisk och förutsägbar, vilket ofta är nödvändigt i hårda realtidssystem i fordon. Samtidigt är ingenjörer rädda för ickeflexibiliteten.
Ett kapitel i Vilgot Claessons doktorsavhandling handlar om hur valet mellan händelse- och tidsstyrning - vad förlorar man till exempel i accesstid om man väljer tidsstyrning och pålitlighet?
- Att kalla kapitlet en manual är att ta i. Men tanken är att konstruktören ska få hjälp att välja, säger Vilgot Claesson.
Genom simuleringar har han bland annat tagit fram en tumregel som säger att när korta fördröjningar är viktiga och belastningen på bussen är upp till 60-70 procent, är händelsestyrning effektivare.
Jan Tångring