Sedan drygt två månader annonserar Europositron i just Dagens Industri för att locka svenska investerare att satsa pengar.
- De större investerarna har uteblivit. Däremot tycks de mindre investerarna förstå sig på vår teknik, säger Rainer Partanen till DI.
Företaget är dock mycket knapphändigt med information kring hur det hela ska fungera tekniskt. Elektroniktidningen skrev om tekniken för fem år sedan (1998 nr 2 och nr 5). Allt som företaget då ville avslöja var att "battericellen har en kopparanod och en aluminiumkatod och en kristalliserad elektrolyt, som övergår i vätskeform vid urladdning".
Tekniken påstås fungera för alla slags batterier, från knappbatterier till reservströmkällor av hög kapacitet. Råvarorna är tillgängliga i hela världen och tillverkningen kräver inga stora förändringar i framställningsprocessen.
Företaget hävdar att tekniken är upp till 20 gånger bättre än dagens. Enligt företagets beräkningar skulle räckvidden för General Motors elbil EV1 öka från 145 kilometer till 870 kilometer vid landsvägskörning. Dessutom skulle batterierna vikt minska från 736 kilo för dagens blybatterier till cirka 60 kilo med Europositrons teknik.
Per Henricsson