Båda företagen har nyligen kommit med ekonomiska rapporter för första kvartalet. XM Satellite som är det större av de två förlorade 126 miljoner dollar på en omsättning på 13 miljoner dollar. Med andra ord förlorade företaget 10 dollar för varje dollar det sålde för. Förra året förlorade företaget 112 miljoner dollar och omsättningen var 1,8 miljoner dollar.
Sirius förlorade 122 miljoner dollar under första kvartalet vilket kan läggas till fjolårets förlust på 73 miljoner dollar. Företaget, som drog igång sändningarna den 1 juli i fjol, räddades undan konkurs i mars genom konvertera skulder till aktier. Dessutom fick man ett kapitaltillskott på 200 miljoner dollar. Dessa pengar räcker dock inte mer än bit in i andra kvartalet.
XM skryter med en halv miljon abonnenter medan Sirius inte har mer än 40 000. Men siffrorna är uppblåsta eftersom många dyrare bilar levereras med satellitradio och ett års fritt abonnemang. Frågan är hur många abonnenter som väljer att förnya abonnemanget när det går ut?
Risken är därför stor att systemet går samma öde till mötes som satellittelefonerna. Företag som Iridium, Teledesic och Globalstar missbedömde gravt efterfrågan på telefoni i avlägset belägna områden.
Per Henricsson