Företaget utvecklar ett system som kan hantera flera olika tilllämpningar i bussar, allt från att sköta biljettsystemet och kortläsare till att hålla koll på bränsleförbrukning, skyltning och bussens position. Hittills har företaget använt hårddiskar för att lagra operativsystem, programvaror och data, men nu tvingas alltså företaget att slänga ut hårddiskarna till förmån för flashminne.
- Den enda anledningen till teknikbytet är den allt större vibrationskänsligheten hos hårddiskarna.
Han menar att alla andra parametrar talar för hårddisken. De har fått allt högre chockacceptans på senare år, de är betydligt billigare än flashminnet per byte när storleken når över 0,5 Gbyte och de läser och skriver snabbare. Visserligen är de mer temperaturkänsliga, men det går att komma runt med smarta konstruktioner.
Klarar inte vibration
- Hårddisktillverkarna skryter om att de har infört ett bättre skydd mot vibration. Problemet är att skyddet innebär att magnethuvudet som läser informationen från disken dras upp för att inte skada disken så fort en vibration uppstår.
Det inbyggda skyddet är speciellt problematiskt då systemet ska starta. Lyfts magnethuvudet upp upprepade gånger i detta läge ger operativsystemet besked om att hårddisken kraschat och konsekvensen blir att systemet aldrig kommer igång.
En diselmotor på tomgång skakar ganska kraftigt och är därför ingen gynnsam miljö för vibrationskänsliga produkter. Det har också visat sig att de nyaste hårddiskarna inte klarar att dra igång operativsystemet i detta läge.
- De hårddiskar på 5 Gbyte som vi köpte fyra år sedan reagerade annorlunda och fungerar fortfarande bra. Skulle vi kunna få tag på sådana idag skulle vi aldrig gå över till flashminnen, säger Manfred Thiel.
Men att få tag på gamla hårddiskar är en utopi. Den logistiska livslängden på dagens hårddiskar ligger på maximalt ett år. Och nya modeller spottas ut flera gånger per år.
Flashminnet segrar
Senast tillskottet är just hårddiskar för fordonsindustrin (se artikel ovan), men även dessa använder den senaste vibrationsskyddstekniken.
- Hårddiskarna som vi köpte av Fujitsu för fyra år sedan var också avsedda för fordonsindustrin, hävdar Manfred Thiel.
Han är skeptisk till att den nya fordonsspecifika generationen blir bättre ur vibrationshänseende.
- Vi har beslutat att gå över till 512 Mbyte flash nu. Det räcker just nu och det blir väldigt dyrt med större flashminne.
Läs också:
Bilindustrin vill ha billiga hårddiskar för tuffa miljöer
Anna Wennberg