JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bilindustrin vill ha billiga hårddiskar för tuffa miljöer

Fordonstillverkarna vill ha större och billigare minnen. Hitachi, Toshiba och Fujitsu svar är nyutvecklade hårddiskar speciellt ämnade för fordonsindustrin.
Fordonsindustrin ropar efter mer industriellt anpassade hårddiskar. Nya funktioner som GPS-navigering med kartor och avancerade ljudsystem ställer höga krav på lagringskapacitet. Och tittar man enbart till pris per minnesutrymme så finns det ingen lagringsteknik som kan konkurrera med hårddisken när behovet kryper uppåt 1 Gbyte.

Hårddisktillverkarna har ock-så lystrat till fordonsindustrin önskemål. De tre tillverkarna Hitachi GST, Fujitsu och Toshiba har utvecklat var sin 2,5-tums hårddisk specifikt för fordonsindustrin. Lockelsen att hitta nya marknader är stor, speciellt som vinstmarginalen för hårddiskar till persondatorer krympt rejält trots att prestanda och kapacitet ökat med över hundra procent per år under de senaste åren.

Lägre packningsgrad i bilen

Hitachi var först ut med en produktlansering med sikte på fordonsindustrin. Redan förra hösten släpptes företaget den första modellen kallad DK23DA-16N. Vid årsskiftet bildades Hitachi GST av hårddiskavdelningarna på Hitachi och IBM och under våren har en ny hårddiskgeneration för fordonsindustrin, kallad Endurastar, lanserats.

även Fujitsu har gått ut med en produkt för fordonsindustrin under våren. Den ryms inom företagets nya MHT-serie, som även innehåller standardmodeller. Toshiba har däremot ännu inte lanserat någon produkt officiellt, men företaget påstår sig ha en lösning färdig bakom kulisserna.

- Under årets första kvartal levererade Toshiba sin första fordonsanpassade hårddisk till OEM-partners, säger Steve Earl, pressansvarig för Toshiba.

Mer vill Toshiba inte säga just nu. Men bara inom några veckor tänker företaget gå ut och berätta mer om sina framtidsplaner för fordonsområdet.

Fujitsu är också återhållsamt med teknikavslöjanden och går endast ut med att fordonsmodellen i MHT-serien är på 20 Gbyte, har en mer robust konstruktion jämfört med standardmodellerna samt ett temperaturområde som sträcker sig från -20 grader C till 80 grader C. Traditionellt har hårddiskar ett temperaturområde mellan 5 grader C och 55 grader C.

Hitachi är det enda företaget som är något mer öppet kring sin nya satsning. Företaget har hit-tills släppt två modeller i Endurastarserien: N4K20-20 med temperaturområdet 0 grader C till 60 grader C och J4K20-20 som klarar -20 grader C till 85 grader C. Båda rymmer 20 Gbyte, medan den senare är byggd av militärspecificerade komponenter.

- En arkitekturmässig skillnad mellan dessa hårddiskar och standarddiskar är att de har lägre packningstäthet för att öka signalbrusförhållandet, säger Manfred Berger, marknadsansvarig på Hitachi.

En skiva som normalt rymmer 30 Gbyte lagrar därför inte mer än 20 Gbyte.

Hårddiskens kapsling har ock-så förändrats för att stå emot den eländiga fordonsmiljön. Kraftiga temperaturväxlingar kan ge upphov till tryckskillnader i och utanför kapseln, vilket inte är bra för skivan. För att underlätta tryckutjämning har kapseln försetts med större hål än normalt. I hålen sitter filter som absorberar partiklar, fukt och kemikalier.

- Om fukt kommer in till disken kan den börja korrodera. Det ger defekter på disken som leder till dataförluster och i slutänden en förstörd disk.

Svårt att installera

Den mekaniska konstruktionen, med rörliga delar, gör dessutom hårddisken känslig för vibrationer och chock.

Hårddisktillverkarna hävdar emellertid att de senaste årens utvecklingsarbete gjort diskarna mer motståndskraftiga mot just vibration och chock, något som alla däremot inte håller med om fullt ut (se artikel nedan).

- Våra hårddiskar sitter redan i bussar och bilar och det fungerar bra, säger Manfred Berger.

Samtidigt poängterar han att dessa hårddiskar kräver ytterst noggrann installation för att fungera. Hitachi har också tre laboratorier i världen, varav ett i England, som hjälper till med all form av teknisk kompetens, även vibrationstester.

Utvecklings- och kvalificeringscykeln är betydligt längre hos dessa diskar än hos standardvarianterna, vilket avspeglar sig i priset. Endurastar N4K20-20 är exempelvis 25 procent dyrare medan J4K20-20 är hela 50 procent dyrare än en jämförbar standardmodell som rymmer 30 Gbyte.


Läs också:
Bussen tvingas byta minne

Anna Wennberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)