Med Stockholm som bas ska han nu ansvara för DDI:s försäljning i de nordiska länderna. Han har varit 20 år i elektronikbranschen, senast som strategisk inköpschef för LGP.
- Vi har sålt för över 50 miljoner kronor per år i Sverige men företaget har ambitionen att växa och då behövs lokal närvaro.
Nyckelorden för att locka kunder är teknik, snabbhet och möjligheten att rampa upp serierna om produkten blir en storsäljare.
- Vi är inriktade på småserier och udda tillverkning. Många av kunderna finns inom militär- och rymdindustrin. Men DDI:s koncept är mycket brett och omfattar det mesta.
Tekniker som Peder Bildt nämner är flexrigid, stackade mikrovia i flerlagerskort och mönsterkort med blandade material. Det kan till exempel vara teflon på glasfiber, FR4.
Företaget har fabriker i både USA och England.
- Vi tar i första hand från England. De amerikanska fabriker hjälper till när det blir större serier eller när Europa är stängt för semester.
Leveranstiderna är ner till 24 timmar men normalt ligger det på tre dagar. Företaget har blyfria och halogenfria kort men volymerna är än så länge blygsamma.
- Tendensen är att allt fler nykonstruktioner är blyfria men det har inte skett något trendbrott ännu när det gäller volymerna.
Per Henricsson