Än så länge verkar dock användarna restriktiva med att skicka sina bilder över mobilnäten. Japanska operatören Docomo sa på mässan att man hittills inte kunnat koppla någon intäktsökning till det ökande antalet kameramobiler. Docomo har 24 miljoner kameramobilförsedda kunder, men dessa tar i genomsnitt bara en bild i månaden.
Juha Putkiranta påpekade att det inte är så konstigt att kunderna tvekar eftersom det kan ta 15-30 minuter att skicka en enda bild i dagens nät, och detta kan kosta mellan 50 och 500 kronor.
Hos mobiltillverkarna räknar man dock med fortsatt ökad efterfrågan. Men att få fram morgondagens kameramobiler ställer höga krav på ingenjörskonsten. Optiken och strömförbrukningen är de svåraste nötterna att knäcka. Inte nog med att användarna vill ha optik åtminstone i klass med vanliga digitalkameror - i takt med att antalet bildpunkter ökar så minskar storleken på varje enskild bildpunkt, och därmed dess ljuskänslighet, vilket ökar kraven på optiken ännu mer. En blixtfunktion kan underlätta, men drar förstås ström och tar plats. Och elektroniken kommer inte att minska i volym - i takt med att videofunktioner breder ut sig så införs troligen videoredigering i kamerorna.
Adam Edström