Steg mot nollvisionen Målet för forskningsprogrammet IVSS är att stödja forskning och produktutveckling som kan bidra till att minska antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken. Programmet ska pågå fram till 2008 och det har en maximal budget på 640 miljoner kronor. Fordonsindustrin, via Saab Automobile, Scania, Volvo, Volvo Car, och underleverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen, bidrar med upp till 270 miljoner kronor. Från statens sida lägger Vägverket in huvuddelen eller 300 miljoner medan Vinnova satsar 50 miljoner och ISA bidrar med 20 miljoner kronor. PH |
Först efter ett drygt år drog de första projekten igång. Att det tagit så här lång tid innebär dock inte att de inblandade gått på tomgång under tiden.
- Det är många inblandade parter som haft olika synsätt, samtidigt måste alla sälja in projektet internt i organisationerna. Och besluten hos biltillverkarna fattas inte enbart i Sverige.
- Det har tagit lång tid men diskussionerna har varit fruktsamma. Vi har fått ett helt annat sätt att resonera på, säger Torbjörn Biding.
Han är projektledare för IVSS och anställd på Vägverket.
Myndigheten har inte fått några extrapengar av staten för att driva IVSS utan kostnadseffektiviteten i IVSS-projekten måste vägas mot andra investeringar som man säkert vet sparar liv, som att sätta upp mitträcken eller rensa vägrenen.
- Det tar tid att genomföra sådana här förändringar. Det är inte unikt för oss eller för fordonsindustrin utan det gäller för alla stora organisationer, säger Torbjörn Biding.
Vill skapa industriell tillväxt
Målet för IVSS är dock klart, det handlar om att minska antalet döda och skadade i trafiken. Men vägen dit blir annorlunda jämfört med tidigare forskningsprogram som Prometheus och Drive.
- Det ska inte bli ett projekt som enbart höjer kompetensen på högskolorna eller i företagen utan IVSS ska resultera i produkter som kommer ut på vägen.
Dessutom ska IVSS stödja den industriella tillväxten i Sverige.
- För forskarna gäller det därför att kunna förklara hur deras arbete kan resultera i en produkt som kan höja trafiksäkerheten.
Men IVSS har inga traditionella utlysningar eller slutdatum för när en ansökan ska vara inne. Det finns i princip möjlighet att komma med förslag under hela perioden fram till projektet tar slut 2008. Man har därför inte bestämt exakt i vilken takt pengarna ska förbrukas.
- Det är inte säkert att vi gör av med allt. Det beror på hur bra projektförslagen är, säger Torbjörn Biding.
Sammantaget gör det här att forskarna kan känna sig vilsna eftersom det här är ett nytt sätt att söka pengar.
Det finns inget slutdatum och det behövs inga långa ansökningar. Istället ska forskarna åka ut och prata med industrin för att sälja in sina idéer.
- De måste också lyssna av vad industrin vill ha och många kan nog tycka att det är jobbigt.
sju projekt klara
Därefter är det den industripart som finansierar projektet som ska sälja in det till IVSS:s projektråd. Där sitter representanter för de åtta organisationer som finansierar IVSS.
Hittills har sju projekt med ett statligt bidrag på cirka 50 miljoner fått klartecken och ytterligare ett antal är på väg att bli godkända. Fem av dessa presenteras i rutorna ovan.
- Det är lite av en ketchupeffekt.
Så även om det utåt sett inte hänt så mycket sedan startskottet gick i maj förra året har mycket hänt inom organisationerna.
- Vi tycket det är himla kul eftersom vi bidrar till att skapa ett nytt sätt att jobba. Det är inte längre isolerade forskningsöar på Vägverket eller i industrin. Numera pratar vi mer med varandra och på det sättet kan vi också få kunskap om vad alla andra gör, säger Torbjörn Biding.
Per Henricsson