En hel del av deltagarna var från utlandet och är potentiella deltagare i IVSS. För att få komma med måste man dock ha verksamhet i Sverige.
- ISA:s huvudsakliga uppgift inom IVSS är att få utländska företag att etablera sig i Sverige.
Johan Hultstam de Valcy har därför varit på säljturné i bland annat Japan, Korea, USA och England. Härnäst på programmet står Tyskland.
- Vi vill givetvis ha hit de stora underleverantörerna som inte redan är etablerade i Sverige, men i första hand är IVSS en möjlighet för små, innovativa företag som vill komma in hos bilindustrin.
- Dessutom finns en del försvarsindustri som har nischkunnande och är intresserade att bredda sig.
internationella möten
Ett sådant företag är BAE Systems som enligt Johan Hultstam de Valcy är mycket nära att öppna kontor i Göteborg på Lindholmen Science Parc.
Förutom att leta upp de utländska företagen försöker ISA också para ihop dem med de svenska fordonstillverkarna.
- Vi ordnar matchmakingmöten där vi bjuder in utländska företag tillsammans med representanter för den svenska fordonsindustrin. Där knådar vi idéerna för att få till projekt.
Han anser att Sverige är ett attraktivt land för underleverantörerna. Största konkurrent om investeringar är Tyskland och inte USA.
- Volvo har ett globalt ansvar för elektronik-, telematik- och säkerhetsplattformarna inom Fordgruppen. Även om Saab inte har samma formella ansvar så är företaget också betydelsefullt inom GM.
- Sen ska man inte glömma bort att Scania och Volvo har 20 procent av världens lastbils- och bussmarknad så det är nödvändigt att vara i Sverige om man vill komma in som underleverantör.
Förutom att skapa tillväxt bland underleverantörerna är projektet av betydelse även för bilindustrins långsiktiga överlevnad.
- Genom att höja tekniknivån är det intressant för Ford och GM att vara kvar i Sverige, säger Johan Hultstam de Valcy.
Per Henricsson