CAN-bussen (Control Area Network) är en väl etablerad standard för kommunikation mellan olika delar i ett fordon. Bussen är anpassad till en miljö med extrema temperaturer och elektromagnetiska störningar, och har därför relativt låg datahastighet. AMI Semiconductor lanserar två nya sändtagare för CAN-bussen på Electronica-mässan. Den ena är först med 3,3 V spänning för CAN.
AMIS-41682 är konstruerad för 5 V I/O-spänning, och är därmed kompatibel med standardkomponenter från andra tillverkare, som till exempel Philips. AMIS-41683, däremot, är den första CAN-sändtagaren på marknaden som går på 3,3 V spänning. Detta är lämpligt eftersom allt fler styrkretsar för till exempel motor- och chassistyrmoduler eller säkerhetsstyrningar går på 3,3 V.
Bägge kretsarna drar cirka 3,7 mA vid drift. De har också tre lågeffektslägen (sleep, standby och power-on standby) för att ytterligare minska strömförbrukningen. I "sleep"-läge sjunker strömförbrukningen till 35 μA.
Kretsarna är tillverkade i en blandat analog-digital process, och har en tålighet för statiska urladdningar på 8 kV samtidigt som man får skydd mot kortslutning och felaktig batteripolaritet. I fall av fel på bussen kopplar kretsarna automatiskt över till enkelledningsläge.
Bägge kretsarna finns i miljövänlig SOIC 150 14-kapsel och kostar 0,79 euro i kvantiteter om 5 000.
Elias Nordling