Utvecklingen av processorn Cell har pågått i två år. Nu pågår de första provkörningarna i en serverprototyp.
Toshiba ska använda den i en HDTV. Det ska Sony också, plus i en hemmamediaserver och i spelkonsolen Playstation 3.
Testproduktion startar under första halvåret 2005.
- Cell är en fortsättning på "allt blir parallellt"-trenden. Denna gång med varianten att man har lite mer struktur än vanligt i varje parallell enhet, säger Jakob Engblom arkitekturexpert på processorsimulatorföretaget Virtutech.
Ett rack Cellprocessorkort sägs kunna få en topprestanda på 16 biljoner aritmetikoperationer per sekund.
Topprestanda är alltid en glädjemätare. Först när hårdvaran är på plats kan man säga något säkert.
- Innan dess vet man inte vilka prestandaproblem man kommer att få, säger Joakim Grundwall, programmeringschef på svenska spelutvecklaren Digital Illusions som ska utveckla spel för Playstation 3.
Den nya arkitekturen är en utmaning för programmerarna.
- Vi har varit väl medvetna om avvägningen mellan innovativitet och möjligheten att förstå och utnyttja tekniken, säger IBM-forskaren Peter Hofstee till nättidningen Znet News.
- Det borde vara en mycket bättre inlärningskurva på den här arkitekturen än på tidigare.
Jan Tångring