Den innehåller 234 miljoner transistorer och ska tillverkas i 65 nm med en klockfrekvens på "mer än" 4 GHz.
Bandbredden på externa minnesbussen är 100 Gbyte/s.
Vissa detaljer i arkitekturen skiljer sig från förhandsspekulationerna (se Elektroniktidningen nummer 20 2004). Processorn består av ett enda processorelement med en 64-bitars Powerprocessor. De åtta hjälpprocessorer har 256 kbyte lokalt SRAM vardera och kan exekvera två 128-bitarsinstruktioner parallellt.
Hjälpprocessorerna är oberoende processorer som kan kommunicera med varandra och Powerprocessorn över en gemensam buss som kan överföra 96 byte per klockcykel. De har också direkt åtkomst till Powerprocessorns nivå 2-caceminne på 512 kbyte och till kretsens DRAM-minne.
Hjälpkärnorna är enkla utan sofistikerad logik för schemaläggning cachehantering. Av 21 miljoner transistorer i en hjälpkärna är 14 miljoner SRAM.
Produktionen sker hos IBMs i 300 mm-fabriken i East Fishkill och hos Sony i Nagasaki. Den startar i år.
Cell ska sitta i Sonys speldator Playstation 3, i digital-TV och superdatorer. Den är ingen PC-processor. Dess styrka ligger i tunga vektorberäkningar för exempelvis spel och media. Men den siktar på bred användning i hushållen, och är därmed en konkurrent till PC:n.
IBM har inte gett detaljer om Powerkärnan Och framför allt saknas detaljer om hur denna komplexa arkitektur ska programmeras. Det kommer att krävas programbibliotek och effektiva utvecklingsverktyg för att skapa programvara som håller de åtta hjälpprocessorerna sysselsatta, vilket krävs för att ge den topprestanda.
Jan Tångring