I stället för att börja konkurrera på allvar går de svenska WDM-tillverkarna Transmode och Lumentis samman till ett företag. Det gemensamma företaget har drygt 90 anställda och runt 100 kunder. Målet för det sammanslagna företaget är att komma upp på topp 5-listan över optoföretag för stadsnät.
- Det rör sig om ett sant samgående. Företagen är ungefär lika stora, och ägarna förblir desamma, berättar Pär Johanson, säljchef på Lumentis.
De två företagen hör till de mest framgångsrika bland de svenska optoföretagen. Bägge visade en ökad omsättning på runt 100 procent förra året, med break-even-nivån inom synhåll. Transmode och Lumentis bygger bägge utrustning för WDM-nät, men deras fokus har ändå varit olika. Transmodes 1100-serie används främst i anslutningsnät, medan Lumentis Mentis-serie är mer av en stamnätsprodukt. När de två företagen började expandera sina produktfamiljer såg de ut att bli mer renodlade konkurrenter. I stället valde de att gå samman.
- Det visade sig att vi har väldigt litet överlappning på kundbasen, vi har arbetat i olika segment. Därför är det ett ganska naturligt samarbete. Även tidpunkten är naturlig, vi har visat var och en för sig att företagen är bärkraftiga, säger Pär Johansson.
Gemensamt gränssnitt
De praktiska förändringarna väntas inte bli stora på kort sikt. Företagen ska flytta ihop, men någon trimning av personalen är inte att vänta. Den pågående produktutvecklingen på bägge företagen ska fortsätta enligt plan. Den första förändringen på längre snitt lär bli att integrera administrationssystemen och ge dem ett gemensamt användargränssnitt.
- Sedan får vi se i vilken utsträckning kunderna vill blanda vår utrustning i näten.
Enligt Pär Johansson har beskedet tagits väl emot på bägge företagen.
- Det känns redan bra. Vi är ju kollegor i branschen och känner varandra sedan tidigare.
Det nya Transmode ska sälja sin utrustning både direkt, via återförsäljare och via OEM-avtal. Företaget är redan nu stort i Europa, men man avser att expandera även i Asien och USA.
Elias Nordling