Inget säljlyft för Sony Ericsson
Sony Ericsson går med vinst för tredje kvartalet i följd, denna gång med 49 miljoner euro. Men försäljningen står och stampar, och hoppet står nu till Xperia-modellerna i Kina och USA.
Omsättningen räknat i pengar ligger på samma nivå som för ett år sedan, strax över 1,6 miljarder euro. Dock gör bolaget numera ett betydligt bättre resultat – förlusten på 164 miljoner euro i fjol har förbytts mot en vinst på 49 miljoner. Noterbart är att nettomarginalen närapå fördubblats, från 16 procent i fjol till 30 procent nu.
Framför allt är det smartmobilerna som går bra, de står nu för över hälften av intäkterna. Xperia och dess småsyskon Mini och Mini Pro har fått en rad goda recensioner och utmärkelser. Xperia-modellerna har nu börjat säljas även i USA och Kina.
Försäljningsframgångar där lär behövas om Sony Ericsson ska kunna lyfta sin marknadsandel, som fallit till omkring 4 procent räknat i antal mobiler. Räknat som andel av marknaden uttryckt i pengar - något som konkurrenten Apple gärna gör - är dock Sony Ericssons marknadsandel högre, omkring 6 procent.
Vinsterna de senaste kvartalen gör också att företagets ser ut att slippa de likviditetsproblem man hade i fjol. Kassaflödet var visserligen minus 54 miljoner under det gångna kvartalet, men det hänförs till företagets besparingsprogram. I kassan fanns 538 miljoner dollar i slutet av kvartalet.