EU-projekt testar motorvägståg
Tryck på knappen, luta dig tillbaka och låt bilen köra sig själv. Visionen har funnits länge men det är fortfarande långt kvar innan det går att haka på ett motorvägståg på väg ner till julens skidresa i alperna.Tanken är att tekniken ska förbättra trafikflödet och ge kortare restider, erbjuda mer komfort åt förarna, minska antalet olyckor och sänka bränsleförbrukningen för att därigenom också minska utsläppen av koldioxid.
EU-projektet har pågått i ett år och i dag släpps en dokumentärfilm som beskriver arbetet. Redan före årets slut ska man testa att köra fordonståg med två fordon, ett som leder och ett som följer.
Det mesta av det första året har upptagits av konceptfasen. Bland de frågor som undersöktes återfanns fallstudier, mänskliga faktorer och beteenden i samband med fordonskolonner, systemets kärnparametrar och specifikation av prototyparkitektur och tillämpningar. Förutom att avsätta ett antal mycket tankeväckande och användbara resultat har detta viktiga förberedande arbete gjort det möjligt för teamet att gå vidare till tillämpningsfasen som kommer att omfatta de första proven med fordon.
Två fordon håller på att modifieras med nödvändig hårdvara för kommunikation fordon till fordon, montering och integrering av sensorer samt styrning av manövreringsorgan och lateral och longitudinell kontroll av det efterföljande fordonet.
Den viktiga programvaruintegrering som krävs för att driva automatiseringen har redan påbörjats och de första proven med ett fordonståg som består av två fordon förväntas äga rum före utgången av december månad. I efterföljande faser av arbetet som ska genomföras under 2011 och början av 2012 kommer konceptet att demonstreras på ett fordonståg bestående av fem fordon med strategier för att hantera samspelet med andra trafikanter.
En film som visar konceptet finns på projektets hemsida www.SARTRE-project.eu.