Mouser slår rot i Sverige
Den amerikanska katalogdistributören Mouser öppnar kontor i Sverige. Till en början är det två säljare som tar plats i moderbolaget TTI Electronics lokaler i Upplands Väsby. Mouser förväntar sig att den lokala etableringen åtminstone ska innebära en fördubblad omsättning i regionen under det närmaste året.Företagets omsättning i Sverige låg i fjol på 23 miljoner kronor enligt Elektroniktidningens årliga översikt Komponenttoppen (se länk).
Den svenska etableringen är ett led i en aggressiv expansionsplan som Mouser visat upp under de senaste åren i Europa. I våras öppnade företaget kontor i Spanien och Tjeckien. Och nu är det alltså dags att ta steget in i Norden, genom ett lokalt kontor i Upplands Väsby. Samtidigt med den svenska etableringen görs ett liknande drag i holländska Eindhoven. Därmed har Mouser kontor i åtta europeiska länder samt i Israel.
Till att börja anställer Mouser två personer med säljansvar som från och med idag tar plats i TTI:s lokaler i Upplands Väsby. Inom kort kommer dock ytterligare en person med teknikbakgrund att anställas.
– Det är så vi har gått till väga när vi etablerat kontor på andra ställen i Europa. På lite sikt kommer vi att anställa fler personer till det svenska kontoret. Om ett år skulle jag tro att vi hunnit dubblera personalstyrkan, säger Mark Burr-Lonnon.
Att Mouser, som är ett dotterbolag till TTI, nu också finns på plats i Upplands Väsby ser Lars Dahlström, vd på TTI Electronics Nordic bara som positivt trots att de två företagen i viss mån är konkurrenter. Mouser representerar alla leverantörer i sin katalog som TTI har i sin produktportfölj.
– På vissa delar är vi konkurrenter, men jag ser framförallt att vi kompletterar varandra. TTI är mer av en volymdistributör medan Mouser arbetar mycket med företag som utvecklar nya produkter (NPI) och små volymer. De bryter förpackningar, vilket inte vi gör, säger Lars Dahlström.
När en ny leverantör ska introduceras finns det också ett strategiskt koncernbeslut som innebär att de två företagen gör det ihop. TTI tar då vissa delar, som exempelvis utbildning, medan Mouser snabbt får in produkterna i katalogen.
Nyligen rapporterade Mouser en försäljningsökning på 71 procent i Europa under 2011. I Sverige, Tyskland, Frankrike och Spanien låg tillväxten emellertid ännu högre, hävdar företaget.