RS vill växa i Sverige
Katalogdistributören RS Components har högt ställda mål i Sverige, med tvåsiffriga tillväxtsiffror i sikte. Efter sommaren har företaget öppnat ett kontor i Stockholm och anställt Michael Ljungqvist, som ska driva tillväxten. Ledstjärnan är att bli starkt inom allt från lodpasta till komponenter.Michael Ljungqvist |
–Idag är det annorlunda. Sverige är Skandinaviens största marknad och det finns onekligen stora möjligheter att växa här jämfört med i Danmark, som är en mer mogen marknad för internationella distributörer, eller Norge, säger Michael Ljungqvist, försäljningschef för RS Components i Sverige.
Skiftet har gjort att katalogdistributörer som Farnell, Mouser och Digi-Key klivit på. Och nu slår även RS ner bopålen i landet.
Sedan i somras har företaget kontor i Bromma, utanför Stockholm. Här jobbar två säljare, Michael Ljungqvist inräknad. Sedan tidigare finns en säljare i Göteborg. Den svenska personalen har dessutom stöd av en FAE i Danmark samt två svensktalande innesäljare och fyra ordermottagare där.
–Planen för Sverige är att vi ska växa med över tio procent i omsättning under de närmaste fem åren. Vi är förhållandevis nya här i landet, så vi måste vara entreprenörer för att lyckas. Därför strävar vi efter att vara ute och besöka kunder under 80 till 85 procent av vår tid, förklarar Michael Ljungqvist.
Besöken syftar till att förstå kundernas verksamhet, men ger även tillfälle till diskussioner om allt från rabatter till eventuella flaskhalsar som kan finnas. När relationen väl är etablerad skapas en kundprofil som gör att kommunikationen sedan huvudsakligen kan fortlöpa över webben.
På webben har RS runt 550 000 produkter från cirka 2 500 leverantörer.
–Vi arbetar med att bli starka inom allt som en kund kan behöva inom elektronik, automation, service, test och mät och förbrukningsmaterial. Vi vill vara bredare än våra konkurrenter. Ta exempelvis legotillverkare. De ska se att vi kan erbjuda allt från lödpastor och annat förbrukningsmateriel, till komponenter, förklarar Michael Ljungqvist.
Det tankesättet har RS inte tidigare marknadsfört i Sverige. Här har företaget främst arbetat med underhåll och service.
–Just nu bygger vi framförallt en starkare portfölj inom elektronikområdet.
För RS är målgruppen alla som tillverkar något. Typiskt handlar det om ett medelstort företag inom automation eller elektronik som jobbar med test och gör prototyp- och förserier. Likaså är eftermarknaden en stor bit.
Mälardalen är företagets största svenska marknad idag. Och legotillverkarna är en nisch som kommer att få extra uppvaktning från RS framöver.
Trots att företaget precis släppt sin bredaste katalog någonsin – företagets första som täcker hela Europa, Mellanöstern och Afrika – är 70 procent av affärerna webbrelaterade. Ändå ses katalogen alltjämt som ett viktigt marknadsföringsverktyg, även om dess betydelse varierar inom olika delar av världen.
–Sverige är otroligt moget när det gäller webbaffärer. Andelen affärer som går över webben här är 7–8 procent högre än i övriga Skandinavien. Jämför man med andra länder så är siffran ännu högre säger Michael Ljungqvist.