Systemet som varnar för svart is
Det ansedda finländska forskningsinstitutet VTT säger sig nu ha den säkraste lösningen på problemet med ishala vägar, särskilt ”black ice”, det förrädiska underkylda regnet.Genom att samla in all information från bilens olika sensorer och i realtid sända över den till en databas med GPS-angivelse kan systemet snabbt skapa en halkvarningskarta som alla bilförare på de aktuella vägarna får tillgång till när de kör.
Halkvarningssystem är ingen nyhet, det pågår ständigt forskning om hur man ska få tillräcklig stor framförhållning.
I Sverige bedrivs forskning bland annat vid Luleå tekniska universitet och för några år sedan lämnade det svenska projektet SRIS, Slippery Road Information System, sin rapport om utvärdering av vinterväglag i realtid.
Det systemet är baserat på ABS- och ESP-information från bilar kombinerat med väderinformation från väderstationer, VViS.
Också det finska VTT-projektet utgår från att moderna bilars säkerhetssystem registrerar hur bilen beter sig i olika körsituationer – signaler från bromsar, anti-spinnfunktionerna, temperaturen och till och med vindrutetorkarna.
Men VTT kopplar inte upp sig mot meteorologernas väderprognoser. De är inte tillräckligt pålitliga.
Istället satsar man på att samla in och bearbeta realtidsinformation från de fordon som faktiskt befinner sig på vägen.
VTT skriver i ett pressmeddelande på onsdagen att poängen med VTT-systemet är kombinationen av data från bilens sensorer, GPS-uppkoppling och trådlös kommunikation i realtid med databasen som samlar in och bearbetar information från alla bilar i systemet.
Förarna får tillbaka halkinformation på olika sätt beroende på bilen - genom blinkande varningslampor, röstvarning, text eller olika symboler.
-Den informationen kan också spridas till fler genom radio och tv, smarta mobiler, vägskyltar och i samband med väderleksrapporter, skriver VTT i pressmeddelandet.
Testerna har utförts tillsammans med Itella Logistics på lastbilar, men systemet kan användas för vanliga personbilar och är i praktiken klart att kommersialiseras, hävdar VTT.