Ovanligt många batteribyten i Dreamliner
Redan före de två batteribränderna i nya Boeing 787 Dreamliner i januari har flera flygbolag tvingats byta ut de förinstallerade litiumbatterierna mot nya. Och ännu vet inte haveriutredarna varför batterierna brann.Batteriproblemen gäller sju plan i olika flygbolag.
Totalt uppges 160 batteripaket har bytts mot nya. Alla utom tio av dessa batterier används för att starta motorerna.
Undersökningarna av de utbytta batterierna visar inga indikationer på att de skulle varit överhettade och att det funnits risk för brand. Snarare tvärtom, att de inte kunnat hålla tillräcklig laddning.
Samtidigt pågår undersökningar både i Japan och USA av de batterier som överhettades och orsakade en brand ombord på en parkerad Boeing 787 Dreamliner i Boston den 7 januari och resulterade i rökutveckling i det plan som tvingades nödlanda i Japan veckan därpå.
Varken den amerikanska eller den japanska flygsäkerhetsmyndigheten har ännu hittat felet. I ett pressmeddelande uppger den amerikanska myndigheten NTSB att man nu koncentrerar sig på undersökningar där man tar hjälp av mikroskop och kemiska analyser av de delar som drabbats av kortslutning och värmeskador.
I morgon fredag den 1 februari har man aviserat en ny rapport från undersökningarna.
Några officiella uttalanden från den japanska batteritillverkaren GS Yuasa har inte publicerats. Det senaste pressmeddelandet på företagets hemsida är daterat den 10 januari.
Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.
Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan. (länk)