Därför gick Better Place i konkurs
I Danmark, där batteribytarbolaget Better Place hade sitt starkaste fäste, pågår en intensiv debatt om varför Better Place inte lyckades.1. Utvecklingen av laddelbilar har gått för långsamt.
2. Bilindustrin har satsat på fasta batteriinstallationer istället för utbytbara batterier.
3. Utvecklingen av snabbladdning har gått framåt.
4. Plug-in-hybrider har blivit mer intressant än vanliga elbilar eftersom de inte har problem med räckvidden
Läs vad Ingejören skrivit om Better Place här.
Gröna Bilisters talesman Mattias Goldman har lämnat en kommentar till Magnus Karlström i Göteborg, redaktör för nyhetsbrevet "Omvärldsanalys för energieffektiva vägfordon".
– Moderna bilar har inte batteriet lite löst liggande där man tar ut dem på tre minuter, utan väl intregrade i chassiet, i många fall väl skyddade för krocksäkerhet och/eller fördelade för god balans, i nästa steg kanske till och med en del av karossen.
– Att då föreslå att alla batterier ska ligga i en klump känns väldigt gammaldags tycker jag, skriver Mattias Goldman.
Det befarade problemet med att ägarna till de Renault Fluence ZE-bilar som anpassats till Better Places batteribytarautomater inte behöver bekymra sig för att bli av med sina leasade batterier. Renault går nämligen in och tar över de avtal som bilägarna haft med Better Place.