Ford bygger Focus Electric i Tyskland
Ford Motor Company har investerat 16 miljoner euro i sin tyska fabrik i Saarlouis för att kunna tillverka den helektriska bilen Focus Electric i det ordinarie produktionsflödet. Nu är tillverkningen igång.Men Ford väljer ändå att börja bygga Focus Electric i Europa.
Tidigare i veckan invigde Fords Tysklandschef Bernhard Mattes och Tysklands miljöminister Peter Altmaier den nya produktionslinan där Ford Electric monteras sida vid sida med övriga Focus-modeller.
Enligt Fords pressmeddelande är det första gången som en tyskbyggd elbil integreras i den ordinarie produktionen.
Focus Electric har ett vätskekylt batterisystem med litiumjon-batterier med ett energiinnehåll på 23 kWh.
Batterierna laddas med en ombordladdare på 6,6 kW som ger 100 kilometers räckvidd med 2-3 timmars laddning från ett vanligt 16A-uttag. Med ett 32A-uttag kan bilen laddas för 150 kilometers räckvidd på 3-4 timmar.
Batterierna laddas också kontinuerligt av bromsenergin som tas tillvara av Fords Brake Coach-system.
Elmotorn är på 107 kW (143 hk) och ger en toppfart på 136 kilometer i timmen.
Ladda ned den tekniska specifikationen här. (Länk)
I augusti ska de första kunderna får sina tyskbyggda elbilar.
Nästa år är det dags att börja tillverka en europeisk plug-in-hybrid C Max Energi och därefter den helt nya Mondeo Hybrid.
Se Fords egen film om Focus Electric här. (Länk)