– Idag är vi 55 personer i Sverige och fabriken går i tvåskift, säger Lars Fredriksson, vd på och medgrundare av Nilar till Elektroniktidningen.
Det var i oktober förra året som företaget började serietillverka sina egenutvecklade nickelmetallhydridbatterier. Hur många batterimoduler ett tvåskift ger vill Lars Fredriksson inte avslöja, men han påpekar att företaget står inför ytterligare en tempohöjning till hösten.
– I höst går vi in i treskift, säger han.
Och fortsätter:
– I sommar ska vi bli bland annat leverera batterimoduler till det omtalade båtprojektet där eldrivna SL-färjor ska trafikera Stockholms vatten.
Bipolärt: Nilars batteri bygger på en bipolär NiMH-teknik som gör att batteriet kan tillverkas billigare än alternativen. Det som skiljer företagets konstruktion från traditionella batterier av typen nickelmetallhydrid (NiMH) är hur komponenterna placerats inuti batteriet. Den bipolära konstruktionen gör att elektronerna kan färdas snabbare och enklare mellan anod och katod. Samtidigt kan anoden i en cell fungera som katod i nästa cell – det ger en extremt kompakt konstruktion, med högre effekttäthet till en lägre kostnad. Konstruktionen har dessutom, enligt Nilar, fördelen att den: • hanterar mycket höga urladdningsströmmar • tål extrema temperaturer utan att livslängden påverkas • har en robusthet som få batterier kan matcha. |
Genom att montera modulerna antingen seriellt eller parallellt går det att skapa en enorm mängd alternativa batterilösningar, som kan väga från något kilo till många tusen kilo.
På senare tid har Nilar börjat bygga upp sina distributionskanaler i Europa och USA. Nyligen skrevs ett distributionsavtal med Celltech, som gäller för Sverige.
I juli slås Celltech och Abatel samman, varvid Nordens bredaste batterileverantör bildas (länk).
Bilden ovan visar skissartat den bipolära batteriteknik som Nilar använder.