Tuffare utsläppskrav ger fler elhybrider
Från och med 2020 får nya, europeiska bilar inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Det är en väsentlig skärpning från 130 gram är lag från och med 2015. Det kan driva på utvecklingen av elbilar och elhybrider.Bilindustrin har hittills varit inriktad på taket 130 gram per kilometer från 2015. Nu sänks ribban med 40 procent till 95 gram från 2020 och EU-kommissionen flaggar för ytterligare sänkningar från 2025.
Överenskommelsen måste dock igenom en granskningsprocedur innan den slutligen fastställs i lag.
För bilindustrin och underleverantörerna blir det en teknisk utmaning och en sporre att satsa ännu mer på utveckling och tillverkning av elbilar och elhybrider.
Begränsningen på 95 gram per kilometer gäller som ett genomsnitt för varje enskild biltillverkare. Några modeller får släppa ut mer om andra modeller släpper ut mindre. Det viktiga är att biltillverkarens genomsnittliga produktion av nya bilar från 2020 i snitt genererar max 95 gram CO2 per kilometer.
Det kommer att innebära ökad satsning på elbilar och elhybrider. Krasst räknat är det EU:s emissionsbegränsningar som drivit på de senaste årens elbilssatsningar eftersom det ger biltillverkarna möjlighet att även tillverka en och annan muskelbil.
Bilindustrin får en morot som ska stimulera till extra ansträngning.
Varje bil som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer får räknas som två bilar under 2020, 1,6 bilar 2021, 1,33 bilar 2022 och sedan som en bil från 2023 och framåt.
Men en liten biltillverkare som svenska Koenigsegg, som bara gör muskelbilar, behöver inte bekymra sig. Utsläppskraven gäller bara bilföretag som tillverkar mer än tusen bilar per år.
Läs mer om detaljerna här.