Bärbar snabbladdare – räddare i nöden
Volvo skickar med en nykonstruerad portabel snabbladdningskontroll med sina nya C30 Electric-bilar så att de kan snabbladdas varhelst det finns ett trefasuttag.– Vi började tillverka den nya serien i våras och nu är det bara 20 bilar kvar att montera, säger Lennart Stegland, chef för elbilsverksamheten på Volvo i Göteborg, till Elektroniktidningen.
Hälften av exemplaren av den nya vassare versionen av C30 Electric går till Siemens och hälften till Volvo för fortsatta tester av den nya drivlinan och den nya ombordladdaren.
– Vi skickar med den nya portabla laddningskontrollen med bilar som kommer att köras utanför de vanliga körrutinerna mellan hemmet och arbetsplatsen, där det finns fasta laddboxar som automatiskt levererar rätt laddström till batteriet, säger Lennart Stegland.
Det är Norrköpingsföretaget Chargestorm som står för tekniken i den portabla laddkontrollen, som kan ladda 20 kilometer körsträcka på 10 minuter där det saknas en fast laddstation.
– Den bygger på samma laddningsteknik som vi använder i våra fasta laddningskontroller och smarta laddstationer, säger Patrik Lindegren, vd för Chargestorm, till Elektroniktidningen.
Laddboxen ansluts till elnätet med en trefashandske och till bilen med en typ 2-laddhandske på kabel. Trefashandsken är en vanlig maskinhandske av Europamodell som finns för olika typer av avsäkring.
Före laddningen ställer man in önskad laddström för att inte blåsa säkringarna.
Chargestorm är ett fyra år gammalt företag startat av ingenjörer med bakgrund i Ericsson och kraftelektronikbranschen.
Företagets största kund på så kallade smarta laddningssystem, som är uppkopplade mot driftcentralerna och kan ta betalt, är Jämtkraft och Malmö Stad.
Förra året omsatte Chargestorm drygt 9 miljoner kronor och räknar med att det blir mer i år. Just nu är man sju anställda.
– Elbilsmarknaden kommer att växa även i Sverige nu när välkända biltillverkare nästa år lanserar både rena elbilar och laddhybrider och priserna sjunker. Ta bara BMW:s nya elbil i3 som bara kommer att kosta runt 300 000 kronor. Och både Mitsubishis Outlander pluginhybrid och Volvo V60 Plug-in-Hybrid är godkända med dragkrok. Det är positivt, säger Patrik Lindegren.
Läs ett längre reportage i Elektroniktidningen om Volvos elbilssatsning i allmänhet och C30 Electric i synnerhet. (Länk)
Bilden visar Patrik Lindegren och Chargestorms prisbelönta smarta laddstolpe som utsågs till Climate Solver 2011. Foto Jeanette Hägglund.