JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. VTI simulerar elvägar

VTI simulerar elvägar

vti
Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI ska använda en avancerad körsimulator för ett nytt forskningsprojekt om elektrifiering av svenska vägar tillsammans med Viktoriainstitutet och Trafikverket.
- Vi har flera mycket avancerade körsimulatorer inom VTI. Nu ska vi bygga modeller för körning på elektrifierade vägar. Det arbetet startar nu, säger projektledaren Arne Nåbo till Elektroniktidningen.

Det nya projektet har fått sju miljoner kronor i forskningsstöd av Energimyndigheten och ska pågå till januari 2015.

Man utgår från de tre alternativ för elektrifiering av vägar som kommit längst i Sverige.

1. El via luftledning. Här handlar det om lastbilar med strömavtagare på taket och elmotorer på hjulen.

2. Strömskenor i vägbanan och strömavtagare under bilarna. En sådan lösning kan fungera för både lastbilar och personbilar.

3. Induktiv kraftöverföring genom magnetfält i vägbanan.

- I ett första skede skapar vi en virtuell demonstrationsmiljö. I simulatorn kan försökspersoner sedan uppleva hur det är att köra på de elektrifierade vägarna och vi kan studera förarnas beteende, säger Arne Nåbo.

Användarstudierna ska bland annat testa förarens möjlighet att hålla en bra position på vägen eftersom det är viktigt för att elöverföringen ska fungera.

Samtidigt ska forskargruppen undersöka förarens upplevelse och acceptans av elektrifieringen.

En annan viktig del är att studera hur vägelektrifieringen kan realiseras i vägmiljön och hur den kommer att se ut.

Läs Elektroniktidningens genomgång av nuläget för elektrifiering av svenska vägar. (Länk)

Illustrationen ovan kommer från Trafikverket.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)