Första svenska elvägen i Södertälje
Södertälje kan bli först i Sverige med induktiv laddning av elbussar i vanlig trafik direkt från vägbanan. Scania och Södertälje kommun har ansökt hos Trafikverket att få bygga en kilometerlång teststräcka genom staden.Man kommer att använda samma induktiva teknik som Bombardier använder i sitt Primovo-projekt och som Scania nu testar på Bombardiers testbanan i Mannheim i Tyskland.
Det handlar om att trådlöst överföra 200 kW från vägbanan till en 2x1 meter stor strömmottagare under bussen. Scania har beskrivit tekniken i en artikel från oktober förra året inför testkörningarna med en Scanialastbil i Tyskland. (Länk till artikeln)
Scanias och Södertälje kommuns ansökan om att få bygga en testbana i verklig miljö är det första offentliggjorda projektet i Trafikverkets upphandling av demonstrationsanläggningarna för elvägar för tung trafik.
Fram till den 28 februari råder upphandlingssekretess från Trafikverkets sida men det är fritt fram för de konsortier som ansökt att berätta om sina projekt. Och det är det som Scania och Södertälje kommun nu gjort.
Om projektet blir av och Södertälje blir teststad stöds det även av Vinnova och Energimyndigheten.
Första spadtaget kan i bästa fall tas i slutet av 2014 och bussen kan trafikera Södertälje någon gång under 2015.
Läs Elektroniktidningens artikel om de olika elvägsteknikerna och om Trafikverkets upphandling här. (Länk)
Läs om fler exempel här. (Länk)