Vad saken gäller
i Googles ögon
Glasögon är något folk betalar tiotusentals kronor för att slippa bära. Så framtiden för Googles smartglasögon Glass är tveksam. Tacka vet jag smarta klockor! Folk kommer att promenera omkring på staden och få reklamerbjudanden i den lilla skärmen framför ögat, från butiker de promenerar förbi. Med en liten förmedlingsavgift skickad till Google.
Just nu sitter man på Google och hjärnstormar på hur denna annonsering ska hanteras på ett sätt som inte upplevs som påträngande.
Det spelar ingen större roll för Google om de egna Glass blir marknadsledare eller om det blir något av de dussintals alternativa smartglasögon som lanseras just nu – läs vårt reportage om smarta glasögon (länk)!
Det viktiga är att socialt normalisera användandet av smarta glasögon. Konkurrenterna är i själva verket de viktigaste allierade.
Annonsförmedling är Googles inkomst. Det är det som är förklaringen till att Google ger bort så mycket gratis – epost, kartor, molnlagring av data, foton, operativsystemet Android, och så vidare. Ingen av dessa verksamheten behöver gå med egen lönsamhet så länge som de öppnar möjligheter att exponera fler Google-annonser.
Att få smartögon att slå blir dock en tuff utmaning på många sätt. Folk gillar inte att bli fotograferade. Användargränssnittet har brister. Batteritiden är för kort. Folk gillar inte ens att bära glasögon och betalar tvärtom tiotusentals kronor för laseroperationer.
Smartglasögon har konkurrens av en annan bärbar teknik – smarta klockor.
Det glasögonen gör mest är att visa notiser vilket fungerar lika bra via en smartklocka. En klocka är mindre påträngande både för bäraren och omgivningen. Så när hysterin kring Glass lagt sig tror jag att smarta klockor snarare än glasögon blir nästa mobila pryl.
Och Google tjänar lika mycket pengar vare sig reklamen kommer via glasögonen eller klockan.