Hackarna som utmanar bilindustrin
It-experterna Javier Vazquez-Vidal och hans kollega Alberto Garcia Illera är veritabla plågoris för den internationella bilindustrin. På säkerhetskonferenser runt om i världen visar de hur enkelt en modern bil kan hackas och fjärrstyras från en vanlig dator.Nu, i slutet av mars, är det dags igen för duon att visa sina konster. På Black Hat Security Conference i Singapore ska de demonstrera hur de med en simpel 20-dollars utrustning, som ryms i handflatan, kan ta kontrollen över en bil.
De kallar sitt elektroniska verktyg för CHT – CAN Hacking Tool. Can står för Controller Area Network. CHT-verktygen ansluts manuellt till Can-bussen med fyra sladdar och sedan är bilen riggad för fjärrstyrning över en vanlig laptop.
Det går att göra allt från ganska oskyldiga skämt som att få sidofönstren att åka upp och ned till att tvärbromsa i högfart eller att koppla ur servostyrningen av ratten.
När den amerikanska Rolling Stone-journalisten Michael Hastings förra sommaren dödskraschade i hög fart på Los Angeles gator spreds snabbt ryktena om att hans bil var hackad. Han var känd för sin granskning av den amerikanska militären hemligheter och hade strax före olyckan mejlat sina kolleger att han var en ny stor story på spåren.
Om bilen var manipulerad eller inte är det ingen som vet, men bara vetskapen om att det går att ta över och fjärrstyra en bil skapar oro hos biltillverkarna.
På sitt Twitter skriver Javier Vazquez-Vidal att han ska visa upp CHT och vad man kan göra med det först på Black Hat Asia.
Bilden ovan visar Vazquez-Vidal och bilden till höger Illera.