JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Forskare pekar ut hackervänliga bilar

Infinity Q50Forskare pekar ut hackervänliga bilar

Nya modeller av Jeep, Escalade och Infiniti Q50 har dålig säkerhetsdesign. Detta hävdar två säkerhetsforskare. Forskarna Charlie Miller och Chris Valasek pekar inte ut några specifika säkerhetshål, utan analyserar robustheten i bilarnas elektroniksystem.
De har huvudsakligen gjort detta genom att registrera sig som mekaniker och tanka hem bilarnas systembeskrivningar.

De undersökte de tre steg som krävs för en cyberattack: vilka öppna kommunikationsgränssnitt som finns, i vilken utsträckning de använder samma nätverk som bilens styrfunktioner och vilka automatiska styrfunktioner som fanns.

Att det finns mycket automatisk förarassistans i en bil räknas normalt som en fördel, men i denna analys var det alltså en nackdel.

Att styrelektronik och underhållning ska ligga på separata nätverk är ett av de grundläggande krav som forskarna tycker att man kan ställa på en smart bil. Men det gör varken 2014 års Jeep Cherokee och Infiniti Q50 eller 2015 års Escalade. Det finns därmed en teoretisk chans för en angripare att exempelvis styra bromsarna via samma Bluetoothnät som föraren ansluter sin mobil till.

Forskarna har gjort en topplista över 24 nya bilar där de cybersäkraste modellerna är 2014 års modeller av Dodge Viper, Audi A8 och Honda Accord.

Årsmodell 2014 av Infiniti Q50 hamnar längst ner på listan. Den har trådlöst lås, Bluetooth, mobilnätsuppkoppling och trådlös däckstrycksmonitor. Vissa funktioner, som dörrlås och alarm, kan styras via en mobil-app över Internet med en funktion som heter Infiniti Connection. Trafiken till alla dessa gränssnitt går över samma nätverk som motorstyrning och bromsar. Bland de automatiska funktioner som styrs över detta nät finns farthållare och adaptiv styrning.

Infinity invänder att forskarna faktiskt inte hackade bilen. Samtidigt erkänner de att analysen är värd att ta på allvar och att de kommer att studera den.

Forskarnas nästa projekt är att försöka hacka sig in i bilarna.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)