Den kroatiska elbilen Rimac Concept One med fyra elmotorer ställdes nyligen i ett race mot superbilen Ferrari LaFerrari med både V12- och elmotor. Här visar ren el var skåpet ska stå.
Elsportbilen Rimac Concept One visades upp på Frankfurtsalongen för fem år sedan.
Snabbt spreds bilder och filmer på den handbyggda bilen med fyra individuella elmotorer som driver ett hjul vardera och ger närmare 1 088 hästkrafter redan från start. Enligt tillverkaren kan den accelerera från noll till 100 kilometer i timmen på bara 2,69 sekunder.
Det är lätta att förstå att motorälskare inte bara älskar Rimac Concept One ur dess miljöaspekt, utan även är nyfikna på hur den står sig i konkurrens mot en av världens snabbaste sportbilar på en sträcka motsvarande en kvarts mile (ca 563 meter).
Sagt och gjort – ett race arrangerades nyligen i Kroatien där den inhemska bilen började med att krossa elbilen Tesla Model S P90D. Teslan hade helt enkelt inte en chans.
Inför loppet mot Ferrari LaFerrari, som kombinerar en hjälpande elmotor och en V12-motor, var utgången mer oviss. Ferrarins elmotorn hjälper till vid start från stillastående och kan även skjuta på vid växlingarna då V12:an är urkopplad under några korta millisekunder. Bilen påstås gå från stillastående till 300 kilometer per timme på 15 sekunder.
Som namnet antyder handlar det enligt biltillverkaren inte inte bara om en Ferrari utan "den Ferrarin".
– Vi visste att Concept One var snabb, men med den mäktiga Ferrari LaFerrari på startlinjen blev jag nervös, kommenterade Mate Rimac, grundare och vd för Rimac, vid racet.
Men oron var strax som bortblåst. Trots att racingföraren Archie Hamilton gjorde allt för att piska på Ferrarin i sitt andra race mot densamma – det första vann han lätt bakom ratten på Rimac Concept One – så fick han se sig besegrad på den drygt 560 meter långa banan.
Resultatet: Rimac Concept One vs LaFerrari 2-0. Coolt.
Här kan du läsa Rimac-vd:n Mate Rimacs kommentarer kring loppet samt bilen han utvecklat, liksom se racet med egna ögon (länk).