JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. EMC-marknaden bromsas av svaga kontrollorgan

Hur myndigheterna agerar när det gäller kontrollen av EMC- direktivet kommer att bestämma hur snabbt marknaden för EMC-komponenter och - tjänster växer.

Det spår analysföretaget Frost & Sullivan i en ny rapport med titeln The European Market for Electromagnetic Compatibility.



Det totala värdet i fjol på alla EMC-komponenter, EMC-instrument och EMC-tester i Europa var 1,82 miljarder dollar. Den siffran förväntas bara växa till 2,59 miljarder dollar år 2004 spår Frost & Sullivan. Allt beror dock på hur de olika ländernas kontrollmyndigheter agerar.

- Leverantörerna [av EMC-komponenter] kommer nog att bli besvikna eftersom myndigheterna varken har resurser eller viljan att övervaka efterlevnaden av EMC-direktivet, säger Mitual Mehta på Frost & Sullivan.

- Finland och Sverige har aktiva myndigheter medan det är betydligt sämre aktivitet i övriga länder.

Rapporten spår att fordonsindustrin kommer att bli en allt viktigare marknad för EMC-företagen. Det är den ökade användningen av elektronik både i fordon och i infrastrukturen som driver på. Fordonsindustrin har också det högsta säkerhetstänkandet vilket leder till omfattande testning och användning av avstörningskomponenter. Den förväntas utgöra 16 procent av den totala EMC- marknaden år 2004.

Överlägset störst är dock data- och telekomsektorn. Den förväntas stå för en tredjedel år 2004. Förklaringen är att i princip alla kommunikationsprodukter omfattas av något sorts direktiv och måste typgodkännas innan de får släppas ut på marknaden.

I dag används troligen mer resurser till förberedande tester än till sluttester uppger Frost & Sullivan. Huruvida det förhållandet består även framöver beror bland annat på hur konstruktionshjälpmedlen utvecklas och hur medvetandet om EMC-problemen slår igenom i konstruktörsleden.

Per Henricsson

www.frost.com

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)