JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Osäker framtid för digital radio

Blir det någon digitalradio i Europa? Elektroniktidningens utsände rapporterar från en radiomässa där många hade produkter att visa. Men de stora radiokanalerna tvekar fortfarande.

Radiomässan i Berlin 1997 skulle bli startpunkten för DAB, digital audio broadcasting. Men det tänkta startskottet för reguljära sändningar avfyrades aldrig och framtiden för den digitala radion är osäker.

Apparaterna finns. Flera europeiska och asiatiska tillverkare visade upp DAB- mottagare på mässan. Serieproduktion kan ske från våren 1998. Priset till kund ligger strax under 5 000 kronor. Ska det ner måste det bli volymer.

Men det förutsätter i sin tur innehåll, i form av radioprogram och digitala tilläggstjänster. Det är principen om hönan och ägget.

Det finns visserligen ett 100-tal radioprojekt runtom i Tyskland, men de är framför allt av experimentell karaktär med enkelt innehåll. Vad som behövs är att den stora public serviceradion kliver på.



Tekniska tveksamheter


Men ARD tvekar, med hänvisning till tekniska oklarheter, och privatradion vill vältra över extrakostnaderna för simulcastsändning, samtidig analog och digital signal, på det allmänna. Det enda konkreta var att man i Berlin enades om att den allmänna termen ska vara "digitalradio", medan DAB förblir en förkortning för insiders.

Tillskyndarna hoppas att det redan försenade genombrottet kommer till CeBIT Home-mässan 1998. Men risken finns att det rinner ut i sanden.

En rad DAB-projektslutar i och med 1997 års utgång. Andra tekniker är mer kända och kraftfulla. Internet och mobiltelefoni kan också delvis överta de funktioner som förutom suveränt ljud är den digitala radions poäng: programledsagande eller oberoende extrainformation såsom text eller grafik eller lagringsbara ljudfiler.

Men också information för slutna grupper såsom dagsinformation till resande säljare eller prisuppdatering till livsmedelskedjor.

Lars-Gunnar Larsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)