JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. I framtidens kök blandas trenderna

Electrolux konceptkylskåp Screenfridge har en inbyggd dator med Internetanslutning. Samsungs kommande mikrovågsugn likaså. Siemens kontrar med en självrengörande spis med röstigenkänning.


De stora trenderna i världen konvergerar snart i ett kök nära dig. Åtminstone att döma av hemteknikmässan Domotechnica i Köln.

Stortrenden kommunikation är redan på god väg. Uppfinnarjockarna i det som förr kallades vitvarubranschen verkar inte tro att det finns någon hejd på hur mycket vi vill kommunicera från köksregionen.

Mikrovågsugn med internetskärm lanserades redan i höstas av Samsung. Företaget var bergfast övertygat om att bankärenden skulle vara den "killer application" som gemene man och kvinna ville utföra vid diskbänken. "Köpt 50 Ericsson och sålt Autoliv, ditt saldo är 367:50, din ränta förra året var två kronor och trettio öre, nu är bullarna tinade PLING", lät visionen.

När så kylskåpsdörren nu också får en dator ska den minsann inte bara ha internetanslutning. Ånej, med en liten inbyggd videokamera ska man också kunna spela in en snutt med meddelande till andra familjemedlemmar. Oerhört praktiskt, skönt att slippa hålla rätt på papper och penna för att skriva "Mjölk, juice, bröd, kaffe, äpplen" på en lapp. Screenfridge heter Electrolux konceptskapelse.



Inbrottsskydd


Stortrenden säkerhet använder samma koncept. Fast nu sitter förstås videokamerorna strategiskt placerade utomhus. Ve den tjyv som försöker göra inbrott i ett hus utrustat med Screenfridge. För om han lyckas så blir han omedelbart förevigad och uppvisad för familjen till frukostbordet. Återstår dock att se om en sådan video duger som bevis i en rättegång. (Om det blir för tungt att baxa kylen till domstolen går det säkert att skicka videon med epost).

Stortrenden information går hand i hand med kommunikation och säkerhet. Tack vare en streckkodsläsare vet kylskåpet vad som finns i, och när sista förbrukningsdatum infaller. Så när du kommer hem efter jobbet kan kylen tala om för dig att sillburkarna du köpte i somras och bara åt upp till hälften numera är otjänliga. Jippi.

En besläktad stortrend, hygien, har länge varit varje husförälders dröm. Renligheten underlättas av att de här köksdatorerna är helt platta och därmed avtorkbara. Inga tangentbord som man kan spilla margarin i, inga datorenheter med fläktintag som kan komma ivägen för hollandaisesåsen.

Ska man nödvändigtvis skriva meddelanden så finns ett virtuellt tangentbord att plocka upp på pekskärmen. Detta platsar dock inte på någon ergonomisk önskelista då man måste hålla fingrarna i en fullkomligt vansinnig vinkel. Försök själv skriva på ett vertikalt placerat tangentbord.



Tvättar sig själv


Renligheten underlättas då mer av en annan magisk grej som också visades på Domotechnica, nämligen den självrengörande spisen från Siemens. Den kan till och med utrustas med röstigenkänning, så det räcker med att säga "Ugn, rengör dig", så blir den skinande blank på bara några minuter. Tricket bör dock inte tillämpas samtidigt som kycklingen grillas, då en lätt bismak kan uppträda.

Hur ska då alla hushåll ha råd med detta? Jo, med hjälp av ytterligare en megatrend på väg mot köket, nämligen sponsring. Det traditionella högprisläget på statusfylld köksutrustning rimmar ju illa med Internets genomsyrade gratisfilosofi. Så skärmarna kommer naturligtvis att vara fulla av reklam.

Den som inte vill betala fullpris kan exempelvis låta recepten i de kokböcker som ryms i databaserna fyllas av varumärken.

Då kan det stå så här: Tag 2 msk MILDA margarin, 3 dl ARLA mjölk och 4 dl KUNGSÖRNEN vetemjöl. Skärmarna kommer naturligtvis också att belamras med bannerannonser, extrapris på kaffe hos den lokala Icahandlaren och givetvis kattmat och hygienartiklar på känt TV3-manér.

Det blir nog inte så lugnt i köket när trenderna blandas på detta sätt.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)