JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Image och Internet viktigare än annons

Webbsidor och imageskapande åtgärder har tagit över platsannonsernas funktion som främsta rekryteringsinstrument. Det gäller enskilda företag och hela regioner som rekryterar tekniker och ingenjörer.


- Vår egen webbplats är vårt viktigaste rekryteringsverktyg. Och det fungerar utmärkt, berättar Torbjörn Severin, personalansvarig på AU-System.

- Vi har övergett platsannonser i tidningar när det gäller konsulter och tekniker. Och jag är övertygad om att vi får fler sökande på detta vis.

- Tekniker använder ju datorer varje dag, de är nyfikna och för dem är epost det naturliga sättet att kommunicera. De flesta ansökningar och intresseanmälningar kommer idag via eposten, berättar Severin.

För att få folk att hitta till webbplatsen stöttar AU-System sin rekryteringskampanj med profilannonser i tidningar och i lokalradion, och man satsar dessutom på direktreklam. I alla dessa medier får företagets anställda tala om varför de jobbar på just denna arbetsplats, något som bygger upp en bra image.

För image är viktigt i rekryteringssammanhang, inte bara för enskilda företag. Flera regioner i Sverige satsar också på att marknadsföra livskvaliteten. Jönköping och Karlskrona är två exempel.



Rekryterar tillsammans


I Jönköping med omnejd finns ett stort antal högteknikföretag, men ingen teknisk högskola eller annan naturlig rekryteringsbas. Man har traditionellt haft svårt att hitta tekniker, och ju mer specialiserade människor man söker, desto svårare har det varit.

För två år sedan gick därför de stora företagen i regionen samman i Tandemgruppen, med det uttalade målet att tillsammans rekrytera fler tekniker till Jönköping. En av de bärande idéerna var att även hitta jobb till medflyttande, och därför engagerades även kommunen och landstinget i Tandemgruppen.

En webbplats är även här central i arbetet. Och den stöttas av direktreklam och tidningsannonser.

- I höstas skickade vi en folder till 5 000 civilingenjörer i Stockholm och Göteborg med uppmaning att besöka vår webbplats och se vad vi har att erbjuda. Det resulterade i 1 000 kontakter, något vi är mycket nöjda med, berättar initiativtagaren Arne Andersson på Arbetsförmedlingen.

- ABB här i staden har till exempel nyligen rekryterat tre specialister utan en enda platsannons, berättar han.

Enligt honom är kostnaden det ojämförligt viktigaste argumentet för de nya metoderna. Foldern, webbplatsen och adresserna kostade de medverkande företagen ungefär 40 000 kronor var. Det är inte mycket jämfört med platsannonser, konstaterar Andersson.

Men behoven av nya ingenjörer kvarstår alltjämt, och nu planerar Arne Andersson att skicka ut foldern till ytterligare 40 000 medlemmar i CF och SIF.

Nätverket Tandemgruppen har också fått andra positiva konsekvenser. Tvärkontakterna har ökat dramatiskt, säger Arne Andersson.

- Numera tar företagen kontakt direkt med varandra med tips. Förr gick allt genom arbetsförmedlingen, berättar han.

Liknande effekter har man uppnått i Karlskrona. I denna växande högtekniska metropol har företagen inte en möjlighet att täcka sina behov av ingenjörer utifrån det lokala utbudet. Det gäller alltså att få folk att flytta dit.



Lockar med resor


Organisationen Telecom City, där Karlskrona kommun och de IT-intensiva företagen samarbetar, har naturligtvis insett det. Och precis som i Jönköping har man en webbplats med lediga jobb. Webbtittarna lockas bland annat med resor till Telecom Citys vänort Sophia Antipolis på franska rivieran.

Före jul tog Telecom City också fram en broschyr med 500 jobb som skickades ut till 5 000 civilingenjörer. Den har också ställts ut på Arlanda, vid inrikesterminalerna, och ska skickas hem till en stor mängd studenter.

Enligt Marie Olsson på Arbetsförmedlingen i Karlskrona, som är sammankallande i Telecom Citys rekryteringsgrupp, är det än så länge för tidigt att se vad broschyren har fått för effekter.

- Men det faktum att här finns flera intressanta företag som samverkar har definitivt ökat regionens attraktionsförmåga, säger hon.

Inget av de företag eller organisationer som Elektroniktidningen talat med tror dock att de totala rekryteringskostnaderna minskar i framtiden. Tvärtom, de flesta tror att man kommer att arbeta med en kombination av egna webbplatser, profilannonsering, rekryteringsdatabaser, direktreklam, headhuntingbyråer och i många fall även traditionella platsannonser.

Alla verkar dock vara överens om att image och internet är två av de viktigaste faktorerna för att locka rätt folk.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)